Aangeboden door: werkzoeken.nl

Hoe zorg je voor een optimale beleving als restaurantuitbater?

Foto: Pexels

Eindelijk mochten de restaurants weer open deze zomer! Een moment waar door veel restaurantuitbaters naar uit werd gekeken. Er is niets fijner dan het ontvangen van de eerste gasten, na een lange periode dicht te zijn geweest.

Sommige restaurants boden in de periode dat het terras gesloten moest blijven afhaalmaaltijden aan. De beleving hiervan is echter niet te vergelijken met die van een bezoek aan het restaurant zelf voor een etentje. Op welke manier zorg je als restaurantuitbater voor een optimale beleving? Wat maakt het ene restaurant beter dan het ander? Ligt het aan de horeca medewerker die gasten ontvangt, of aan het eten?

Laat gasten zich welkom voelen in je restaurant

Belangrijk in de beleving van een restaurant is het feit, dat bezoekers zich welkom moeten voelen. Zorg bijvoorbeeld voor een gastvrouw of -heer bij de deur van je restaurant. Deze kan bezoekers welkom heten en naar hun plek begeleiden. Daarbij is het belangrijk dat bezoekers zich registreren. Een gastvrouw kan hen hierbij helpen. Ook is dit een goed moment om alvast te vragen of de gasten iets willen drinken. Veel mensen vinden het prettig om alvast een drankje te hebben, als zij de menukaart van het restaurant bestuderen.

Zorg voor een gezellig interieur in je pand

In de huidige tijd moeten gasten anderhalve meter afstand tot elkaar houden. Het maakt dat de capaciteit van het restaurant zeer waarschijnlijk niet volledig benut kan worden. Lege tafeltjes hebben vaak bepaald geen goede invloed op de sfeer binnen een restaurant. Probeer het anders op te lossen! Haal de tafels die niet benut mogen worden weg en zorg voor een aantal groter planten. Planten zorgen voor frisse lucht binnen je restaurant en verbeteren de sfeer. Ook een gezellig kaarslicht en fraai servies mag niet op tafel ontbreken. Het kleedt de ruimte aan!

Wees niet opdringerig naar gasten

Voorkom dat jij of je personeel opdringerig overkomen op gasten. Vraag bijvoorbeeld niet te vaak of een klant nog wat wil drinken of eten. Laat de regie bij de klant, maar zorg wel dat er altijd iemand beschikbaar is om de gasten te helpen. Je wilt voorkomen dat gasten lang moeten wachten, voordat iemand hen opmerkt. Tegelijkertijd kan het leuk zijn om een praatje te maken met gasten. Doe dit pas wanneer de gasten hun eten geserveerd hebben gekregen. Vertel hen iets over het restaurant, de gebruikte ingrediënten of de wijn die zij drinken.

De redactie van de Steenwijker Courant is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.