Miss Montreal zorgt voor gelukzalige avond in De Meenthe

Steenwijk – Veertien jaar is Miss Montreal als band bij elkaar. Tien jaar weet Nederland inmiddels wie Sanne Hans is, dankzij de hit Just a flirt. De zangeres combineert haar club- en festivaloptredens al jaren met theaterconcerten. Zaterdagavond bleek in De Meenthe wederom dat de band daar helemaal op zijn plek is.

Locatie: De Meenthe, Steenwijk
Waardering: *****
Aantal bezoekers: 620

Steeds weer weet Sanne Hans te verrassen. In haar eentje, met een gitaar op de Chesterfield bank, naast een gevulde koelkast met bier, of samen met haar hecht spelende vier musici. Tijdens de huidige theatervoorstelling 'Fu-Fu-Fu-F♥ck it' zijn daar violist Sietse van Gorkom en cellist Jonas Pap aan toegevoegd, beiden lid van Red Limo String Quartet.

Het is een schot in de roos. Niet alleen dragen de strijkers bij aan een gelaagder geluid en een intiemere sfeer, ook tillen ze Hans naar een nog hoger muzikaal niveau. Dat uit zich met name in het eerste half uur: als zij de jazzklassieker Autumn leaves inzet, is de verrassing groot. De wijze waarop Sanne Hans die standard zingt is subliem, met een prachtige timing, dictie en met gevoel voor de juiste sfeer. Dat geldt ook voor Fleetwood Mac’s Need your love so bad, dat in een geheel eigen arrangement wordt gestopt, waarin de jazz de blues ontmoet, inclusief een fraaie solo van gitarist Michi Schwiemann.

Nederlandstalig

Gaandeweg de avond ontpopt zich de andere nieuwe passie van Sanne Hans: het Nederlandstalige lied. We maakten de afgelopen jaren al kennis met die kant van haar, maar ze weet met liedjes als Zonder jou, dat ze opdraagt aan haar ernstig zieke stiefvader, en Liever Dan M'n Eigen Leven - dat ze Jan Smit voor diens recente album schonk - diep te ontroeren. Met haar band komen hits als A Million ways, Writing stories en I am hunter geweldig uit de verf. Sanne, altijd in de weer met zelfspot over haar stotteren en haar schele blik in de ogen, raakt steeds meer in de ban van de uitbundige sfeer die er in de theaterzaal hangt.

De dosis publieksparticipatie in de vorm van meezingen en meezwaaien is hoog en dat werkt erg aanstekelijk, om vlak voor de pauze een voorlopig hoogtepunt in een cover van André Hazes’ De Vlieger. Een keuze die je bij Miss Montreal nooit zou verwachten, ware het niet dat Sanne sinds enige tijd het werk van de overleden volkszanger in haar hart heeft gesloten, met dank aan De Vrienden van Amstel LIVE en André Hazes jr.. Ze nodigt een paar mensen uit de zaal uit om op de bank plaats te nemen. Biertje erbij. Gezelligheid troef.

Kitesurfen

De zaal is uitbundig en de groep, met flapuit Sanne Hans in het bijzonder, wordt daardoor steeds meer uitgelaten, bijna op het melige en flauwe af. Het is zonder meer aanstekelijk wat er in het twee uur durende optreden ontstaat en de verhalen van de zangeres krijgen ook steeds meer bijval. Over haar nieuwe vriend en haar andere nieuwe liefde: kitesurfen. Ze hebben haar - naar eigen zeggen - gelukkiger dan ooit gemaakt. Dat straalt zij voortdurend uit en de zeshonderd toeschouwers geven haar die energie continu terug.

Voor de toegift, haar vaste cover Wonderful Days van Charly Lownoise & Mental Theo, komt ze van achter in de zaal op, loopt zingend naar beneden en wie goed kijkt, ziet dat Hans geëmotioneerd is. Het blije ei doet na afloop een bekentenis: ‘Ik heb echt een nare week achter de rug en jullie hebben mij echt een geweldige avond geschonken.’ In een zin is dat de bevestiging van hoe prachtig die wisselwerking tussen band en publiek vanavond is. Afgezien van de stijgende lijn die in haar theaterconcerten zit en Hans’ nieuwe muzikale uitstapjes, is dit zo’n optreden dat van begin tot eind oprecht én volmaakt is.

Wouter Bessels