Virtual Reality in Kennislab geopend

Steenwijk - Kennislab heeft woensdagmiddag de Virtual Reality Room in de bibliotheek geopend. De schijnwerkelijkheid is werkelijkheid geworden.

Een nieuwe wereld gaat voor iedereen open. ‘Zo is er een programma voor de basisscholen, waarin je een rondleiding het Achterhuis van Anne Frank kunt beleven. Of voor een verkeersexamen kun virtueel al aan het verkeer deelnemen en oefenen voordat je naar buiten gaat. Dus zo kun je zelf programma’s voor lessen maken’, vertelt Ed Bakhuis, werkzaam bij het Kennislab.

Wat kun je er verder mee. ‘Nou, het bedrijfsleven kan er veel baat bij hebben. Zo hebben een Star Wars programma, een wereld waarin robots de boventoon voeren. Er gaat wel eens een robot defect en die kun je repareren.’

Ziekenhuis ontwerpen

Dan zelf maar eens ondervinden. We belanden in een ontvangsthal van een bedrijf. Met een druk op de knop kom je in een andere ruimte, zonder dat je zelf een stap hoeft te zetten. Hier kun je bijvoorbeeld met iedereen vergaderen. Je kunt zelfs aantekeningen op een bord maken. Even later komen we in een nieuw te ontwerpen ziekenhuis. Hoe groot moet de kamer worden. Is er genoeg ruimte rondom het bed? Staan er te veel tafels of stoelen? Je kunt ze zo weg halen. ‘Zo kun je heel wat kosten, zoals reis- en ontwerpkosten én tijd besparen’, vertelt Bart Kok van The Virtual Dutch Men, die tijdens de opening de demonstraties verzorgt. Het Almelose bedrijf maakt diverse Virtal Reality programma’s.

En dit is de toekomst. Sterker nog: het is al werkelijkheid. Het bedrijfsleven werkt al met Virtual Reality. Ed Bakhuis: ‘Denk aan defensie en de auto-industrie, maar ook architectuur en de medische wereld.’

Kenniscentrum

‘En zo wordt onze bibliotheek meer en meer een kenniscentrum’, vertelt Marijke van den Berge van de bibliotheek. Het KennisLab in het keldertje met lasercutters, 3D printers en vinylsnijders is in en rond Steenwijk al een aardig begrip. ‘De bezoekersaantallen zijn goed. Wel gaat het vooral om jeugd. We hopen onze ‘mediawijsheid’ ook meer onder de aandacht van volwassenen te brengen.’

Naast Virtual Reality (VR) heeft het Kennislab ook Augmented Reality (AR). Bij AR zie je nog wel de werkelijke wereld, maar wordt er een 3-dimensioneel beeld toegevoegd (augmented).

Science Hubs

Er is alweer een nieuwe loot in zicht aan de wetenschappelijke boom van de Steenwijker bibliotheek. In vier plaatsen in Drenthe komen zogenaamde Science Hubs in samenwerking met Astron. Deze hubs brengen mensen op laagdrempelige manier in contact met techniek en wetenschap. De eerste komt aan de Brink in Dwingeloo, op de locatie waar voorheen de bibliotheek zat. ‘Ook zijn er hubs voorzien in Exloo, Westerbork en Hoogeveen. En er hebben zich nog een paar plaatsen gemeld, die interesse hebben.’ De bibliotheek in Steenwijk wil graag de eerste hub van Overijssel onder haar dak.

De VR/AR makerspace is vanaf 27 augustus elke dinsdagmiddag open van 15.00-17.00 uur en zaterdagochtend van 10.00-12.30 uur. Groepen kunnen op aanvraag een speciaal programma volgen. Marijke: ‘Graag willen we het ook structureel open hebben op de woensdagmiddag. Hiervoor kunnen wij nog een vrijwilliger gebruiken.’ Geïnteresseerden kunnen mailen naar m.vandenberge@bibliotheekkopvanoverijssel.nl.

Escaperoom spel

De speelgoedbranche heeft hier al op ingespeeld door het aanbieden van een VR Escaperoom spel, verkozen tot speelgoed van het jaar 2017. Er wordt gespeeld in teams van 3-5 personen (16+ en volwassenen). Het eerste spel is op dinsdag 3 september van 19.30 tot 21.00 uur. Individueel opgeven is mogelijk. De deelnemers dienen wel een smartphone met volle batterij mee te nemen. Opgave vooraf is noodzakelijk en kan tot uiterlijk 31 augustus. Dit kan via www.bibliotheekkopvanoverijssel.nl of bij de infobalie van de bibliotheek.