BMW 1 Serie: van achter naar voor

BMW zet met de 1 Serie de stap van achter- naar voorwielaandrijving. Geen paniek! BMW bewijst met de Mini en met de BMW 2–versies dat het wel snor zit met de voorwielaandrijving. De nieuwe generatie kan dan ook met een gerust hart worden getypeerd als sportief. Verder staat BMW ook met deze 1 Serie borg voor veel veiligheidsvoorzieningen en een hoogwaardige afwerking.

Door Willem de Volder

De nieuwe 1 Serie heeft een aangepast gezicht. De karakteristieke BMW-nierengrille is groter en nadrukkelijker aanwezig en voor het eerst zijn ook in dit model beide helften ervan in het midden met elkaar verbonden. De schuin geplaatste koplampen geven de 1 Serie een frisse, jeugdige uitstraling. Van opzij gezien heeft de nieuwe versie de kenmerkende BMW sharknose, een duidelijke wigvorm, lage zijruiten en een C-stijl met de voor BMW typerende Hofmeister-knik. De achterzijde oogt solide dankzij de brede taille en de schuine plaatsing van de achterste dakstijlen. De brede, tweedelige achterlichten versterken de uitstraling en ogen modern.

Wendbaarder

Met een geavanceerd onderstel, innovatieve technologie en integratie van alle voor de rijdynamiek belangrijke componenten en regelsystemen is de nieuwe 1 Serie aanmerkelijk wendbaarder dan zijn voorganger, zowel met de nieuwe voorwielaandrijving als met de intelligente vierwielaandrijving xDrive. BMW heeft tijdens de vijfjarige ontwikkeling van het nieuwe model alle kennis benut die binnen BMW Group is vergaard met voorwielaandrijving in andere modellen. Zo reduceert de toegepaste techniek voelbaar de neiging tot onderstuur bij accelereren. Ook het standaard aanwezige BMW Performance Control reguleert onder- en overstuur. Al voordat de limiet wordt bereikt, doet het systeem gerichte, subtiele remingrepen op de wielen aan de binnenzijde van de bocht en zorgt zo voor een neutraal bochtengedrag.

Meer binnenruimte

Dankzij moderne voertuigarchitectuur biedt de 1 Serie – van de vorige generaties zijn al meer dan 1,3 miljoen exemplaren geproduceerd – in zijn derde generatie duidelijk meer interieurruimte bij bijna gelijke buitenafmetingen. De instap is gemakkelijker en de knieruimte achterin is met 33 millimeter gegroeid. Tevens hebben de passagiers achterin 13 millimeter meer ruimte op ellebooghoogte, terwijl de inzittenden voorin maar liefst 42 millimeter meer elleboogruimte hebben. De bagageruimte meet nu 380 liter, 20 liter meer dan in de vorige versie. Met de achterbankleuning omgeklapt bedraagt de bagageruimte 1200 liter. Voor het eerst is de BMW 1 Serie ook te bestellen met elektrische bediening van de klep aan de achterzijde.

De nieuwe 1 Serie is er louter als vijfdeurs. Hij is met een lengte van 4319 millimeter vijf millimeter korter dan zijn voorganger. De breedte is met 34 millimeter toegenomen tot 1799 en de hoogte met 13 millimeter tot 1434. De wielbasis bedraagt nu 2670 millimeter en dat is 20 millimeter minder dan de vorige generatie.

Alle info op scherm

Twee displays in de BMW Live Cockpit Professional – elk met een schermmaat van 10,25 inch – bieden toegang tot het optionele infotainmentaanbod van het nieuwe BMW Operating System 7.0. De vormen van de schermen weerspiegelen het nieuwe design van de BMW nierengrille. Met de 9,2 inch grote fullcolour BMW Head-Up Display, die voor het eerst optioneel in de 1 Serie beschikbaar is, kan de bestuurder alle informatie op het scherm zien zonder dat hij zijn blik van de weg hoeft af te wenden.

De nieuwe 1 Serie staat vanaf 28 september bij de BMW-dealer in de showroom. Vanaf de introductie biedt BMW de keuze uit twee benzinemotoren en drie dieselmotoren met drie of vier cilinders met vermogens van 116 pk tot 306 pk.

Prijzen

De prijzen van de benzineversies beginnen bij 33.914 euro (118i, 140 pk, 5,7 liter/100 km) en de diesel is er vanaf 35.458 euro (116d, 116 pk, 4,2 liter/100 km). De meest krachtige is de M135iA xDrive (306 pk) met automaat met een instapprijs van 60.766 euro. De 1 Serie is er in de uitrustingslijnen: Model Luxury Line, Model Sport Line en Model M Sport.