Nieuwe koers Volkswagen op IAA

Volkswagen introduceert onder andere een nieuw merklogo en een reeks elektrische automobielen. Dat op dat laatste vol wordt ingezet, was niet alleen te zien op de boarding tijdens de voetbalinterland Duitsland-Nederland maar deze week ook op de internationale autotentenstelling (IAA) in Frankfurt.

Op de IAA presenteert Volkswagen behalve de ID.3 ook zijn nieuwe merklogo. Ofwel: de wereldpremière van het ‘Nieuwe Volkswagen’. Zoals de Kever en de Golf dat al eerder deden, luidt de ID.3 een nieuw hoofdstuk in voor Volkswagen. De kernbegrippen zijn ‘elektrisch’, ‘100 procent connected’ en ‘CO2-neutraal’. Volkswagen heeft zijn strategische heroriëntatie met de focus op duurzame producten en diensten vier jaar geleden ingezet. Dat wordt nu ook zichtbaar in de nieuwe merkidentiteit.

Het ‘Nieuwe Volkswagen’ komt overal tot uiting: in het design van de modellen, in het contact met klanten en in de presentatie van het merk als geheel. Het doel is om een nieuwe, allesomvattende klantbeleving te creëren, die wereldwijd en via alle kanalen modern en aansprekend is. Volkswagen’s designchef Klaus Bischoff was nauw betrokken bij de nieuwe concernidentiteit, die in slechts negen maanden in eigen huis werd ontwikkeld. ‘De nieuwe merkidentiteit reflecteert mobiliteit, als natuurlijk onderdeel van het dagelijks leven. Volkswagen heeft daarin altijd een sleutelrol gespeeld. En dat doet het ook in dit nieuwe tijdperk waarbij ‘digital first’ het motto is.’

Startschot op de IAA

Op de IAA in Frankfurt start de uitrol van de nieuwe corporate identity officieel. Dit valt samen met de onthulling van het nieuwe logo op het hoofdkantoor van Volkswagen in Wolfsburg. Wereldwijd worden bij zo’n tienduizend dealers in totaal circa zeventigduizend logo’s vervangen. Volkswagen kiest daarbij voor een kostenefficiënte en grondstofbesparende benadering.

ID.3

Op de beurs wordt ook de elektrische ID.3 voorgesteld. “Een echte Volkswagen: gemaakt voor iedereen”, communiceert Volkswagen. Het elektrische model combineert de laatste innovaties met een grote actieradius, betrouwbaar karakter en luxe design. En dat opvallend betaalbaar, of je nu koopt of least. Als eerste komt er in de tweede helft van 2020 een speciale editie van de ID.3 op de markt: de ID.3 1ST, met unieke stijlelementen en extra's. Vroegboekers kunnen vanaf nu een productieplaats reserveren voor een speciale versie van de ID.3, het eerste model binnen de nieuwe elektrische ID. Family. Deze ID.3 1ST heeft een rijke standaarduitrusting en een range van 420 kilometer. De limited edition heeft een vanafprijs onder de 40.000 euro. Het basismodel van de ID.3-reeks heeft een range van 330 kilometer en de topversie heeft een range van 550 km. Volkswagen ligt op schema met de ombouw van de fabriek in Zwickau naar de grootste Europese productiefaciliteit voor elektrische auto’s. Het heeft er al meer dan tweehonderd pre-productie exemplaren van de ID.3 gebouwd. De serieproductie start in november. Vanaf eind 2020 bouwt Zwickau zo’n 1500 elektrische auto’s per dag.

Golf 8

Er wordt niet louter ingezet op elektrisch. In de herfst is de introductie van de Golf 8, die uiterlijk verdacht veel overeenkomsten heeft met de elektrische ID.3. De achtste generatie van de bestseller (meer dan 35 miljoen geproduceerde exemplaren) markeert de entree in een nieuw tijdperk: dat van elektrische aandrijving, een digitaal en connected interieur, autonome rijfuncties en van online functies en diensten. Volkswagen stopt na zeven decennia en 21,5 miljoen exemplaren met de productie van de Beetle (voorheen Kever). Het merk voegt met de T-Roc Cabriolet een open SUV toe aan het modelarsenaal.

IAA

Volkswagen mag de Duitse IAA-thuiswedstrijd groots uitpakken. Autoliefhebbers die afreizen naar Frankfurt moeten er rekening mee houden dat niet alle constructeurs van 12 tot 22 september aanwezig zijn op de IAA 2019. Abarth, Alfa Romeo, Aston Martin, Bentley, Citroën, Dacia, DS, Jeep, Ferrari, Fiat, Lexus, Mazda, Maserati, Mitsubishi, Nissan, Polestar, Rolls-Royce, Suzuki, Tesla, Toyota en Volvo zijn niet vertegenwoordigd. Renault stelt de nieuwe Captur nabij de Frankfurter Messe gelegen ruimte voor.