Lexus 300h aangenaam over volle lengte

Over een zakensedan gesproken: de Lexus ES 300h kan zonder meer wedijveren met menig Duitse variant. Zowel wat betreft wegligging, stuurgedrag, techniek en veiligheidsvoorzieningen is het een hele aangename en strak sturende auto. Voeg daar ook de stilte in het interieur van de hybride aan toe.

Lexus typeert de telg in de modellijn als ‘The nr. 1 Executive Sedan’. Een kwalificatie waarmee, na een uitgebreide kennismaking, valt te leven. Het is de zevende generatie, kwam kort na eerste de Lexus LS op de markt en nu, sinds enkele maanden, is de ES 300h ook in Europa leverbaar. Een coupé-achtige sedan met aan de voorzijde een behoorlijk agressief design. De grille van de LS mag er aan ten grondslag hebben gelegen, toch hebben de constructeurs er een half jaar in geïnvesteerd. Een vleug(elt)je minder was ook goed geweest. Want ook al Nederland geen sedanland, steeds meer autoproducenten zetten ook de stap in dat segment.

Verbluffend stil

De ES 300h heeft als President Line limousine-achtige trekjes. De auto is verbluffend stil. Dat heeft de koets te danken aan de vier motorsteunen, speciale dempers aan de voor- en achterzijde, geluid reducerende lichtmetalen wielen, een voorruit en zijruiten van akoestisch glas en hoogwaardige, akoestische, isolatie in de motorruimte. Het werkt, kan worden vastgesteld. De ES 300h is meer dan stil. Niet alleen als er elektrisch wordt gereden, ook als de bandstofmotor actief is.

Comfort is een ander aspect wat op prijs wordt gesteld door de bestuurder en zijn passagiers. Eerstgenoemde ondervindt de gemakken van een stoel waaraan Lexus drie jaar heeft gewerkt. Afhankelijk van de keuze is die acht- of tienvoudig instelbaar. Wat betreft ruimte: de beenruimte is op alle plekken top en de rugleuning is achterin tot 8 graden te verstellen. Achterin even achterover leunen en wat mijmeren, de 300h leent er zich voor.

Inhalen

De vierde generatie hybride van Lexus (en dus ook Toyota) heeft in de Lexus ES 300h een gecombineerd vermogen van 218 pk. De laagste CO2-emissie in zijn klasse heeft de ES 300h te danken aan de zuinige 2.5 liter viercilinder benzinemotor (178 pk) en een lichtgewicht elektromotor (120 pk). Volgens de merkverantwoordelijken pakt het verbruik uit in 4,5 liter per 100 kilometer (18 inch wielen). De ervaring tijdens de kennismaking mondt uit in 5,6 liter per 100 kilometer. Nog niet gek voor een auto met een rijklaargewicht van 1755 kilogram. In 8,9 seconden wordt vanuit rust de 100 km/u aangetikt en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Wellicht goed om te weten is het reactievermogen bij onder meer inhalen. In no-time is de ES 300h op de gewenste snelheid Om de veiligheid te bewaken, heeft deze Lexus de tweede generatie van het veiligheidssysteem van het Japanse merk.

Gebruiksgemak

Het dashboard verdient nog een extra vermelding. Niet alleen door kleurgebruik en helderheid maar ook door gebruiksgemak. Een pluim verdient het head-up display dat kleurrijk in de voorruit van verkeersbord tot motoractiviteit weergeeft. Vanzelfsprekend komt dat allemaal ook tevoorschijn in de display in de middenconsole.

Lexus heeft oog gehad voor de (con)collega’s. Vergelijkbare sedans, denk aan onder meer de Mercedes-Benz E 200, de BMW 520iA en de A6 45 TFSI, komen in prijs tussen de 5 en 13 duizend euro duurder uit dan ES 300h (instapper 52.995 euro). Wat betreft vermogen scoort alleen de Audi uit het rijtje met 245 pk beter. Ook qua veiligheidsvoorzieningen overlegt de Lexus 300h een mooi rijtje en onderscheidt zich als het gaat over bochtenverlichting, autonoom rijden (level2), aantal airbags (10) en verkeersbordenherkenning.

Prijskaartje

Het mag duidelijk zijn dat het prijskaartje voor de instapper fors is. Maar dan zit de auto al rijk in de spullen. Voor de overtreffende trap ES 300h President Line mag 67.695 euro worden afgetikt en dan kan er onder andere ook worden genoten van het Mark Levinson Premium Surround System.