Grote klus bij RAI voor Joustra Stoelverzorgers uit Steenwijk

Steenwijk - RAI Amsterdam laat in de komende maanden alle zitplaatsen van het Auditorium duurzaam renoveren door Joustra Stoelverzorgers uit Steenwijk.

Na ruim een jaar van voorbereidingen is er dinsdagochtend 5 november gestart met de vervanging van de 1.750 theaterstoelen. Jaarlijks worden in het Auditorium honderden voorstellingen, presentaties en congressen georganiseerd. Zo werd de zaal dit jaar nog gebruikt voor de Musical Awards.

Zoveel mogelijk van het bestaande meubilair behouden

Er is door de RAI bewust gekozen om niet te investeren in een compleet nieuwe inrichting maar om zo veel mogelijk van het bestaande meubilair te behouden. Naast de grootschaligheid van dit project, zit de uitdaging met name in de hoge bezettingsgraad van het Auditorium, dat nagenoeg het hele jaar in gebruik is.

Met man en macht

Op advies van Joustra Stoelverzorgers is grotendeels het stoffeerwerk prefab-voorbereid zodat de vervanging en renovatie in zo kort mogelijke fasen op locatie verzorgd wordt. Het was daarom een vereiste dat de nieuwe (her)stoffering qua kleur en styling identiek diende te zijn aan de oorspronkelijke bekleding. ‘Dat is gelukt en tevens heeft de nieuwe (wollen) meubelstof brand- en vuilwerende eigenschappen. Met trots wordt in de komende periode met man en macht gewerkt aan dit grootse renovatieproject’, meldt Henry Joustra.

Maatschappelijk verantwoord ondernemerschap

Door de gunning aan sociale onderneming Joustra Stoelverzorgers heeft de RAI gekozen voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Het bestaande meubilair krijgt een nieuw leven en met de inzet van medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt creëert de RAI de nodige social return.

De industriële meubelstoffeerderij richt zich op stoffering en onderhoud van meubilair voor onder meer de kantoren, zorg-, onderwijs- en gezondheidssector. Het bedrijf heeft voornamelijk medewerkers in dienst met een uitdaging (lees: functionele beperking). Er wordt nauw samengewerkt met sociale werkvoorzieningen.