Veilig omgaan met Opvallend Landbouwverkeer

Steenwijk - De oudste leerlingen van ’t Ravelijn en ’t PuzzelsTuk kregen donderdag onderwijs in het omgaan met landbouwvoertuigen.

De leerlingen gaan na hun basisschool naar een andere school. Vaak fietsen de leerlingen verder dan ze gewend zijn en komen dan in aanraking met landbouwvoertuigen. Maar op welke manier moet je hier mee omgaan en nog belangrijker wat ziet de chauffeur. Vaak realiseren de leerlingen zich niet hoe weinig de chauffeur ziet en hoe groot de dode hoek is.

Op bestuurdersstoel

Op het parkeerterrein van het ’t Ravelijn stonden vier landbouwvoertuigen opgesteld. Bij de verschillende voertuigen mochten de kinderen zelf ervaren hoe weinig de chauffeur zag door op de bestuurdersstoel te gaan zitten. Vervolgens gingen de leerlingen fietsen op een denkbeeldige smalle weg, terwijl een groot landbouwvoertuig nadert. De kinderen werd geleerd om netjes aan de kant te gaan staan in de berm of parkeerplek. Tenslotte liet de chauffeur met een grote ploeg achter de trekker zien wat er gebeurt als de trekker de bocht omgaat. De grote uitzwaai van de trekker deed een denkbeeldig kind in de vorm van een pop omvallen. De kinderen werd hierbij op gewezen om vooral ruim achter de trekker te blijven.

Belangeloos

Dit project (Veilig omgaan met Opvallend Landbouwverkeer, afgekort VOMOL) is een initiatief van Cumela Nederland, de brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infrastructuur. Het VOMOL project wordt gesubsidieerd door de gemeente Steenwijkerland en georganiseerd door Zone college in samenwerking met VVN Steenwijkerland. Gemeente Steenwijkerland, waterschap Drents Overijsselse Delta en loonbedrijf Van de Berg stelden belangeloos hun landbouwvoertuigen en personeel beschikbaar.

Vrijdag 15 november vindt het zelfde verkeersproject plaats in Oldemarkt voor de basisschoolleerlingen van De Slinge en Sint Bernardusschool uit Oldemarkt. De Wiedewereld uit Sint Jansklooster en de Voorpoort en Sint Martinus uit Vollenhove zijn op 21 november aan de beurt.