Scheuren kan niet meer (100 km, deel 1)

Regio - Een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen, een noodwet voor projecten als dijkversterking, aangepast veevoer en extra geld voor het uitkopen van varkensboeren: premier Mark Rutte presenteerde woensdagmorgen de kabinetsmaatregelen om de stikstofproblemen het hoofd te bieden.

Overdag 100

De plannen lekten dinsdag al uit via Dagblad van het Noorden. Zo gaat de maximumsnelheid op de snelwegen overdag in het grootste deel van Nederland omlaag naar 100 kilometer per uur. Tussen 19.00 en 06.00 uur mag er nog wel 130 kilometer per uur gereden worden. Coalitiepartij VVD voelt er niets voor om de maximumsnelheid altijd én in het hele land te verlagen naar 100 kilometer per uur. Die optie levert wel de meeste stikstofruimte op, maar gekozen is dus voor een compromis.

Deze optie is doorgerekend door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en zou genoeg stikstofruimte moeten opleveren om de woning- en wegenbouw uit het slop te trekken én om de stikstofneerslag in de natuur te verlagen.

Rutte noemde het woensdag in de persconferentie een ‘rotmaatregel’. ,,Niemand vindt het leuk, maar er speelt echt een groter belang. Dit is nodig om te zorgen dat Nederland niet op slot gaat en dat banen verloren gaan.’’ Hij hoopt dat we over een paar jaar opnieuw 130 kilometer mogen rijden, maar benadrukt dat dat niet waarschijnlijk is.

Voor 1 december moet duidelijk zijn wanneer de nieuwe snelheidsmaatregelen ingaan.

Offer voor VVD

Een flinke snelheidsverlaging zat er al weken aan te komen. Het is volgens het kabinet de enige maatregel die écht helpt om de woning- en wegenbouw met spoed vlot te trekken. De afgelopen dagen onderhandelden de coalitiepartijen over de snelheidsvarianten, zo was het ook een optie om niet op alle snelwegen naar 100 te gaan. Dat bleek ingewikkeld. De VVD regelde dat in de avonduren nog wél gescheurd kan worden.

Al met al is het een offer voor de grootste regeringspartij. Een maand geleden zei VVD-Kamerlid Mark Harbers nog dat met een algemene snelheidsverlaging ‘het stikstofprobleem niet wordt oplost’. Dinsdag koos Harbers, na een VVD-fractieoverleg, totaal andere woorden: ,,Uiteindelijk moet je, als je deze crisis wilt bestrijden, ook rotmaatregelen nemen.’’

Proef op de som

Hoeveel tijd kost dat nu, om 100 te moeten rijden waar je eerder 120 of 130 mocht? De redactie nam de proef op de som, en reed de route van werk naar huis of andersom één keer zoals het nu is, en één keer met 100 kilometer per uur.