Toegangspoort maakt tongen los

Sint Jansklooster - Het ontwerp voor de toegangspoort bij Beukerssluis krijgt een karrenvracht aan negatieve reacties. Op sociale media noemen mensen de toegangspoort, die deze week gepresenteerd werd, lelijk en verspilling van geld.

Bea Claessens pareert namens de stichting Weerribben-Wieden dat de ontwerpen ‘niet van de een op de andere dag zijn bedacht’.

Op diverse plekken in de gemeente Steenwijkerland worden komend jaar toegangspoorten geplaatst. Deze poorten zijn een initiatief van de stichting Weerribben-Wieden om bezoekers welkom te heten én om ze door het gebied te leiden. “De toegangspoorten markeren dat de bezoeker aanwezig is in een speciaal gebied”, vertelt Claessens. Zij is vanuit de stichting de opdrachtgever om de toegangspoorten te ontwikkelen. „Zoals Parijs de Eiffeltoren heeft, zo krijgen wij stoere herkenbare poorten: gemaakt met materialen die verwijzen naar de geschiedenis van het gebied”, liet Claessens eerder deze week optekenen.

De zogeheten Landmarks worden ontwikkeld door kunstenaar Erick de Lyon. Met het project wil de stichting Weerribben-Wieden de identiteit van het natuurgebied vergroten. Het bestaat uit drie onderdelen: Landmarks, Spots en Baken. Blokzijl had in oktober de primeur met een Spot en Baken, de eerste Landmark is ontworpen voor Beukerssluis. “Het is één van de instrumenten die we inzetten om toerismespreiding te stimuleren”, vertelde wethouder Bram Harmsma eerder deze week. Hans van de Beek, namens Staatsbosbeheer deelnemer van de stichting, toonde zich enthousiast. “Dit prachtige opvallende ontwerp gaat echt het verschil maken.”

‘Het natuurgebied zélf is kunst’

Niet iedereen deelt die mening. Op sociale media, in het bijzonder de Facebookpagina van de Steenwijker Courant, regent het negatieve reacties over het metershoge ontwerp voor Beukerssluis. Grosso modo noemen mensen de Landmarks lelijk en geldverspillend. “Wat een belachelijke verspilling. En waarom moeten er toeristen gestimuleerd worden. Hou toch eens op. De natuur is zo kwetsbaar. De burger zit niet op toeristen te wachten. Alleen mensen die er iets aan verdienen. Eén grote hypocriete onderneming”, schrijft iemand onder het artikel op Facebook. Een ander lijkt het zinvoller om het toegangspoortengeld te geven aan rietsnijders. “Het natuurgebied zélf is kunst, díe kan beter onderhouden worden in plaats van deze onnatuurlijke poorten te plaatsen!”, schrijft weer een ander.

‘Iets nieuws roept altijd iets op bij mensen’

Bea Claessens was donderdag nog niet op de hoogte van alle reacties. “Het is iets nieuws, dat roept altijd iets op bij mensen. Maar ik hoor ook genoeg positieve reacties”, reageert Claessens desgevraagd. “Het achterliggende idee is om met gebiedseigen materiaal het landschap van rietlanden en hooilanden te markeren. Wij vinden dat de ontwerper daar goed in is geslaagd.” Volgende week komt de stichting Weerribben-Wieden weer bij elkaar. “We zullen de reacties zeker bespreken”, aldus Claessens.

Landmarksproject is voortvloeisel van de transitie nationaal park Weerribben-Wieden

Het zogeheten Landmarksproject is een voortvloeisel van de transitie nationaal park Weerribben-Wieden. In 2015 nam de gemeente de verantwoordelijkheid voor het nationaal park over van de provincie – een rechtstreeks gevolg van de decentralisatie zoals die ook te zien was in het sociale domein. Een kernteam, met daarin alle geledingen uit de Weerribben-Wieden, kreeg de taak om te onderzoeken hoe tot een toekomstbestendig nationaal park te komen. Dat resulteerde in mei 2016 tot het startdocument ‘Weerribben-Wieden: naar een Nationaal Park nieuwe stijl’. Toen werd er voor het eerst gerept over toegangspoorten. Het jaar daarop werd de stichting Weerribben-Wieden in het leven geroepen, de kartrekker van het toegangspoortenproject. Naast Blokzijl en Beukerssluis is kunstenaar De Lyon bezig met ten minste nog twee Landmarks.