Steenwijks schoonmaakbedrijf krijgt er 32 locaties bij

Steenwijk - Schoonmaakbedrijf Rein Gaal heeft weer een Europese aanbesteding gewonnen. Vanaf september gaan de medewerkers 32 zorglocaties van het RIBW in Overijssel schoonmaken.

‘Kopje gebruikt? Meteen even afwassen!’ staat op een bordje in de kantine van Schoonmaakbedrijf Rein Gaal op industrieterrein Groot Verlaat te lezen. Ook het kantoor ziet er spik en span uit. “Van een schoonmaakbedrijf mag je dat natuurlijk wel verwachten,” zegt eigenaar Remi Gaal bij een kop koffie. Hij is blij dat zijn bedrijf de Europese aanbesteding bij RIBW Overijssel heeft gewonnen, waarmee hij zijn 220 medewerkers ook vanaf september volop werk kan garanderen. Zij gaan dagbestedingscentra en enkele kantoren schoonmaken in de plaatsen Zwolle, Deventer, Raalte, Steenwijk, Kampen, Dalfsen, Hardenberg en Lemelerveld. Dat houdt in: schoonmaakonderhoud, glasbewassing en vloeronderhoud.

Menselijk aspect

“Normaal wint een bedrijf gemiddeld één op de tien aanbestedingen, waarvoor het zich inschrijft. Ons is het gelukt om er zeven op rij te winnen,” zegt Remi. Volgens hem is het geheim, dat het bedrijf géén geheim heeft. “We zijn transparant en dat waarderen onze klanten.” Bij de inschrijving deden een groot aantal bedrijven mee. De drie besten mochten een presentatie geven, waarna Schoonmaakbedrijf Rein Gaal door het RIBW unaniem als winnaar werd gekozen. De kwaliteitsdocumenten, die het schoonmaakbedrijf overlegde, overtuigde de zorgorganisatie, vooral omdat Rein Gaal inzet op het menselijk aspect. “We zijn in de omgang menselijk en flexibel, dus als we in een locatie komen waar cliënten er moeite mee hebben dat we spullen verplaatsen, zetten we die na het schoonmaken op exact dezelfde plek terug. We werken bovendien met vaste gezichten en vaste invallers, waarmee we tegemoet komen aan cliënten die behoefte aan structuur hebben. Voor ons is het schoonmaakproces geen plastisch proces, maar een zorgproces.”

Klik

Remi is er best een beetje trots op dat zijn bedrijf de aanbesteding heeft gewonnen. Vooral omdat er in de schoonmaakbranche veel concurrentie is, waarbij de nadruk in het verleden op de prijs is komen te liggen. Volgens hem heeft dat er toe geleid dat de tijd die schoonmakers van veel bedrijven krijgen, niet meer reëel is om schoonmaakklussen goed te kunnen klaren. “Aan die gekte doen wij niet mee. Wij zetten in op kwaliteit en schrijven alleen in voor een aanbesteding als we een klik voelen met de opdrachtgever.” Om een gezonde klantenspreiding te behouden neemt het bedrijf ook klussen aan van meerdere kleine opdrachtgevers. Die aanpak heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Nadat Remi in 2012 de zaak van zijn vader Rein overname, groeide het aantal personeelsleden van 30 naar 220 nu.

Corona

Remi blikt ook nog even terug op het uitbreken van de coronacrisis, die het bedrijf behoorlijk op de proef stelde. “Veel mensen denken dat schoonmaakbedrijven de afgelopen maanden vanwege corona meer werk kregen, maar dat is niet zo. We zijn net zo hard getroffen als de tijdelijk stilliggende bedrijven waarvoor wij werken, zoals scholen, horeca en diverse contactberoepen,” legt hij uit. Om zijn personeel toch aan het werk te houden, dacht hij na over wat nog wel kon. Door bij te springen in sectoren die juist overuren draaiden, kon hij zijn mensen voldoende werkgelegenheid bieden. Denk daarbij aan stations, zorginstellingen en supermarkten. Remi vindt het daarbij de normaalste zaak van de wereld dat hij daarbij ook mensen aanneemt die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. “Het is mooi om te zien hoe zij hier opbloeien!”

Als de koffie op is, bekijken we nog even de tientallen andere bordjes met wijsheden die op een kantinewand hangen. Op de vraag welke hem nou het meeste inspireert wijst hij naar het bordje met de tekst: ‘Het komt wel goed! Maar niet vanzelf…