Zo scoor je hoger in Google met linkbuilding

Aangeboden door: linkbuildingmasters.nl

Stel je eens voor: Je gaat een weekend naar Zwolle. Je bent daar nog niet eerder geweest. Als jullie een hapje gaan eten, heb je zin in pizza. Op je telefoon tik je Google aan en zoek je op “pizzeria Zwolle”. Er verschijnen meer dan tien pagina’s met zoekresultaten.

Tik jij de achtste pagina aan en open je een willekeurige website? Nee, je bekijkt de eerste pagina en waarschijnlijk zelfs alleen de eerste paar websites.

Hoe mensen zoeken

Hierboven is beschreven hoe de meeste mensen zoeken in Google. Ze bekijken alleen de eerste paar resultaten. Daar wil je als ondernemer dus staan met je website. Maar hoe doe je dat? Kom snel hoger in Google met linkbuilding

Wat is linkbuilding?

Linkbuilden is het plaatsen van links vanaf externe webpagina’s naar jouw website. Het doel hiervan is een hogere positie in zoekmachines als Google te behalen op voor die webpagina relevante zoektermen. Experts zeggen dat linkbuilding nog altijd verantwoordelijk is voor ongeveer 30 tot 35 procent van het verkeer naar je website. 

Hoe werkt het?

Het algoritme van Google bepaalt jouw positie in de zoekresultaten op basis van een aantal factoren. Betrouwbaarheid en autoriteit van je website zijn daarin erg belangrijk. Die autoriteit wordt onder andere vastgesteld door het aantal links naar jouw site toe. Google ziet die links namelijk als verwijzingen of referenties van anderen over de inhoud van jouw website. 

De links vanaf externe webpagina’s naar jouw site noemen we backlinks. Er zijn meerdere soorten backlinks die bij kunnen dragen aan je vindbaarheid in Google:

  • Natuurlijke links. Zonder dat je het realiseert, verwijst iemand anders via een link naar jouw site. Ze verwijzen bijvoorbeeld naar jou voor meer informatie of een bepaald product. Deze links zijn waardevol maar ook schaars, zeker bij kleine ondernemingen. 
  • Zelf geïnitieerde links. Deze worden op basis van gerichte linkbuilding activiteiten gerealiseerd. Dat kan bijvoorbeeld via een linkbuilding bureau zijn maar ook door bloggers of klanten te vragen naar je website te linken.
  • Zelf gerealiseerde links. Deze links heb je zelf toegevoegd aan verzamelsites, fora en social media. 

Doe het op de juiste manier

De effectiviteit van linkbuilden is veranderd door de jaren heen. Bovendien is Google meer waarde gaan hechten aan de kwaliteit van links. Vroeger kon je het algoritme nog voor de gek houden door je hele content vol te gooien met zoekwoorden en links te realiseren vanaf lege webpagina’s. In 2020 werkt het niet meer zo.

De backlinks naar jouw site moeten vanaf websites komen die ook van goede kwaliteit zijn. Bovendien moet die site een relatie hebben tot het onderwerp van jouw site. Dat zijn echt waardevolle backlinks. Het realiseren van dit soort links kost tijd, kennis en een netwerk. Dat is waarom veel ondernemers het linkbuilden uitbesteden.

Begin bij het begin

Goede linkbuilding kan je positie in Google aanzienlijk verbeteren. Dat heeft echter weinig zin als je website niet goed in elkaar zit. Een goede website is voorzien van relevante content en is technisch op orde.

Zorg dat de laadtijd van de website laag is en dat interne links werken. Ook de tekst en het beeld moet informatief en duidelijk zijn. In eerste instantie komen bezoekers op je website met een bepaald doel: ze zoeken informatie, een product of een dienst. Speel in op dat doel en zorg dat ze niet te lang hoeven te zoeken voor hun antwoord. 

Vraag om hulp waar nodig

Krijg je maar weinig vat op het begrip linkbuilding en weet je ook niet zo goed hoe je website beter kan? Vraag om hulp. Er zijn websitebouwers, designers, copywriters en SEO-experts die je met elke stap in het proces kunnen helpen. Van het bouwen van je website naar het optimaliseren tot het realiseren van veel bezoekers. Neem de tijd en je staat voor je het weet op nummer 1 in Google.