Midden op knooppunt Lankhorst staat een verkeersbord: verboden in te rijden. Dat staat in een weiland. Niemand weet waarom

Pal naast de snelweg bij knooppunt Lankhorst staat een verkeersbord: verboden in te rijden. Dit verkeersbord leidt naar niemandsland - een weiland, midden in het knooppunt. De simpele vraag ‘waarom staat dat bord daar eigenlijk?’, blijkt zo simpel nog niet. Het mysterie van het verkeersbord.

Een grove schatting: enkele tienduizenden mensen zullen langs het verkeersbord zijn gereden met een gangetje van 80 à 100 kilometer per uur. Nog een grove schatting: slechts een kleine percentage daarvan zal het verkeersbord daadwerkelijk hebben gezien. Want het staat totaal niet in rijrichting opgesteld. (zie foto hieronder)

Voor wie het verkeersbord nog nooit heeft gespot: het staat op de A28 bij knooppunt Lankhorst. Op de afslag naar de A32, richting Meppel. Om precies te zijn, aan de linkerkant van de weg. Iets voorbij hectometerpaal 114,0.

Een eerste reactie van Rijkswaterstaat op de ‘simpele vraag’ wat dat bord daar eigenlijk doet, leert dat de organisatie zo een-twee-drie niet weet waarom het er staat. Maar ze willen het best uitvogelen. Wat volgt is toch wel een opmerkelijk antwoord. Er is namelijk geconstateerd dat ook andere verkeersdeelnemers gebruik maken van die ‘afslag’. Al is afslag natuurlijk een groot woord in deze situatie. Er had net zo goed een vangrail kunnen staan.

Vissers?

Wie er dan ook gebruik van maakt is niet duidelijk. Logisch is het allerminst. Wie het verkeersbord negeert, rijdt namelijk een weiland in. Gokje van Rijkswaterstaat: vissers waarschijnlijk. Er zijn immers een paar slootjes midden op het knooppunt. Maar Jan Dozeman, secretaris van de Meppeler Hengelaarsvereniging, schuift dat sprookje direct in de prullenbak.

„Vroeger als klein kind heb ik wel in de sloot tussen het spoor en de snelweg gevist, maar als vereniging is dat totaal niet interessant. En tegenwoordig wordt daar niet meer gevist.”

Terug naar het verkeersbord. Dat staat eigenlijk pal tegenover het einde van een doodlopend zandpad. „Toen ik vroeger naar de hogeschool ging, was dat nog een doorlopende weg naar Meppel”, weet Dozeman. „Dan spreek je over 1976 of 1977. Dat waren de laatste jaren dat die weg er lag.”

Eind jaren 70 is er uit die doorlopende weg een hap genomen. Het kruispunt is aangebracht en ook het spoor is er bijgekomen. Maar dat verkeersbord stond er toen nog niet. Wanneer het is geplaatst is volslagen onbekend.

Geen enkele functie

Uiteindelijk komt Rijkswaterstaat met een reactie én - belangrijker - de reden van het verkeersbord. „Dat bord heeft geen enkele functie. We laten het weghalen. Onze collega’s willen je bedanken voor de tip.”

Er resteert echter nog één vraag. Er zijn namelijk wel bandensporen te zien vanaf de plek waar het verkeersbord staat. „Kennelijk is...”, aarzelt een woordvoerder. En het blijft even stil. „Nee, ik heb geen idee.”

O ja, en voor iedereen die het bord nooit heeft gezien. Rijkswaterstaat laat het weghalen.

Een tweede verkeersbord

Saillant detail: Bij knooppunt Lankhorst staat nog een verboden in te rijden-bord. Ook in de richting vanuit Zwolle en ook in de buurt van hectometerpaal 114,0 (oké, op 114,4 om precies te zijn) en ook op een niet zo heel logische plaats. Een paar verschillen: het staat niet in de afslag naar Meppel, maar op de A28 naar Hoogeveen.

Het grootste verschil: dit verkeersbord staat niet op een weiland en staat niet gericht naar een weiland, het leidt naar een opstellocatie voor weginspecteurs. „De weginspecteurs maken wanneer nodig gebruik van deze opstellocatie en de onderhoudsaannemer komt hier incidenteel voor onderhoud van berm, viaduct en verharding”, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten.