Bespaarpartner zonne-energie steunt lokale horeca en winkeliers: ‘Waardebon bij aanschaf van een zonnepaneel’

Steenwijk - Door lokaal te kopen kun je ondernemers in crisistijd een beetje helpen. Een mooie actie, uit het sociale hart gegrepen, is die van Jan van der Kamp. Hij is eigenaar van Bespaarpartner zonne-energie aan de Roomweg 5 in Tuk. „Ook ik zie dat veel middenstanders en horecamensen het lastig hebben in crisistijd en wil graag iets voor die mensen doen”, zegt Van der Kamp.

„Ik heb wel vaker acties, maar dit is één waar ik wat meer beleving bij heb.” Mensen krijgen bij het bedrijf in Tuk tot en met het eind van het jaar bij aanschaf van een zonnepaneel een waardebon van tien euro. „Koop je tien zonnepanelen, dan krijg je dus voor honderd euro aan waardebonnen. Die zijn te besteden bij de lokale horeca en winkeliers. Nou weet ik wel dat de horeca ‘gesloten’ is. Maar je kunt de bonnen bijvoorbeeld gebruiken bij het afhalen van eten. Daarbij zou het heel sociaal zijn om voor meer te kopen dan alleen het bedrag dat op de waardebon staat. Dan help je als klant de winkeliers en horeca in de buurt ook een beetje in deze moeilijke tijd.”

Naamsbekendheid

Bespaarpartner probeert met de actie ook wat meer aan naamsbekendheid in de regio te werken. „In ons vak is er ook zeker sprake van seizoensinvloeden. In het voorjaar en de zomerperiode is het altijd druk. Als het om oktober en november gaat denken mensen er vaak aan om de aankoop van zonnepanelen over de jaarwisseling te tillen. Dat is best jammer. Want de zonkracht in de eerste maanden van een jaar is vaak al dusdanig dat die een goede bijdrage aan energie levert in de totale jaaropbrengst.” Toch heeft Bespaarpartner ook in deze periode voldoende klandizie. „We proberen de orderportefeuille voor de komende winter te vullen. Dat lukt al aardig.”

Prachtige actie

Harry Aalderink spreekt van een prachtige actie. „Want een actie in deze vorm heb ik in mijn periode als voorzitter van Steenwijk Vestingstad nog niet eerder meegemaakt. Ook een mooie vorm van business to business.” En goed voorbeeld doet goed volgen? „Wat ons betreft wel. Als meer ondernemers ideeën hebben voor steun staat Steenwijk Vestingstad hier zeker voor open.” Aalderink noemt de huidige crisissituatie voor horeca en middenstand zorgelijk. „Dit is niet goed voor de horeca en ook heel vervelend voor de winkeliers. Want op veel dagen zie je nauwelijks een kip in het centrum. Dat voelt niet goed. Daarom zijn koop lokaal acties als deze een mooie opsteker.”