IJzeren Brug uit 1865 nog niet toe aan vervanging

Witte Paarden - De IJzeren Brug tussen Baars en Witte Paarden heeft geen schade ondervonden van te zwaar landbouwverkeer dat jarenlang over de brug mocht rijden. De brug die stamt uit 1865, kan volgens eigenaar ProRail nog wel een eeuw mee.

Dat zeggen burgemeester en wethouders van Steenwijkerland na vragen van BuitenGewoon Leefbaar (BGL). Bij de brug werden onlangs nieuwe verkeersborden geplaatst om duidelijk te maken dat het volledig toelaatbaar gewicht op de brug maximaal 4 ton is. Voorheen werd door een verbodsbord aan de ene kant van de brug de as-druk aangegeven en aan de andere kant het het volledig toelaatbaar gewicht.

Door de plaatsing van de nieuwe verkeersborden kreeg BuitenGewoon Leefbaar de indruk dat er voor de wijziging gevaarlijke situaties geweest zijn bij de brug, omdat voertuigen zwaarder dan vier ton over de brug hebben gereden.

Levensduur van 50 tot 100 jaar

De brug is gebouwd in 1865 en wordt jaarlijks geïnspecteerd. De constructie is berekend op maximaal 4 ton. Volgens de laatste inspectie van ProRail heeft de brug nog zeker een levensduur van 50 tot 100 jaar. De spoorbeheerder heeft nadrukkelijk aangegeven dat zij zonder (technische) noodzaak de brug niet vervangen en dat de kosten voor vervanging dan zijn voor de gemeente Steenwijkerland.

Het versterken van de brug zodat zwaarder verkeer over de brug kan rijden, is volgens ProRail ook niet aan de orde. Dit heeft alles te maken met de staalconstructie. De enige  technische mogelijkheid is het volledig vernieuwen van de brug, wat zou gaan om een miljoeneninvestering.

Extra borden

De gemeente gaat extra borden plaatsen bij het kruispunt Baarsweg-De Pol om chauffeurs van te zware vrachtwagens te waarschuwen dat ze niet over de brug kunnen rijden. Nu komt het wel nog wel eens voor dat vrachtwagens pas bij de brug worden geconfronteerd met het maximaal toegestane gewicht. Sommige chauffeurs nemen dan toch het risico om over de brug te rijden, mede omdat het moeilijk is om voor de brug te keren.