Nico Brillen & Lenzen viert jubileum

Steenwijk - Nico Brillen & Lenzen viert dit jaar het 30-jarig jubileum. Wie jarig is, trakteert. Daarom geeft Nico Brillen & Lenzen de komende weken 30% korting op alles met een groene stip.

De officiële datum was 1 april, de vestigingsdatum in 1985. Hoewel Alva op 1 april zijn bril verloor, was de opening van de eerste vestiging van Nico Starrenburg in Steenwijk geen grap. Inmiddels is Nico Brillen & Lenzen al vele jaren een trendsetter.

Nico Starrenburg begon zijn loopbaan als technisch tekenaar en volgde daarna een opticienstudie terwijl hij werkte bij een grote brillenzaak in Hoogeveen. Na tien jaar openden hij en zijn vrouw hun eerste eigen brillenwinkel in Steenwijk. Daarna volgden nog 7 filialen. Momenteel zijn het drie. Zoon Guus runt nu de zaak in Meppel, Nico junior bestiert het filiaal in Zwolle en dochter Saskia is actief in het moederbedrijf in Steenwijk.
Soundmixshow-jurylid Jacques d’Ancona was in 1985 een van de eerste klanten en hij zorgde voor een landelijke doorbraak. Wekelijks zocht hij een opvallende bril uit en dat ging presentator Hennie Huisman niet onopgemerkt voorbij. Elke uitzending stond Nico Brillen & Lenzen op de aftiteling. En daarna volgden nog veel meer tv-programma's, theater- en sportevenementen en modeshows, waarbij de brillen van Nico Brillen & Lenzen een rol speelden.

Nico heeft wat met BN’ers, velen komen in zijn winkel voor een bril of lenzen. Het is zijn handelsmerk geworden en dat heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Dat geldt ook voor de sponsoring van vele topsporters, vooral schaatsers, zoals Jan Eise Kromkamp, Henk Angenent, Erik Hulzebosch, Rintje Ritsma, Ingmar Berga, Arjan Smit, Carla Zielman en Sjinkie Knegt, Michel Mulder, Rob Hadders, Gary Hekman en Koen Verweij. Maar ook muzikanten als Jan Vayne en DJ José weten de weg naar Nico te vinden, evenals de 'gewone' man, die er via Google achter komt dat Nico Brillen & Lenzen de enige dealer van een bepaald brillenmerk is. 'Ja, da's grappig,' zegt Nico. 'Dat mensen vanuit het hele land Steenwijk weten te vinden. Het is gewoon het resultaat van internationaal allerlei beurzen afstruinen op zoek naar bijzondere brillen en niches in de markt. Zo komt het dat wij soms inderdaad de enige dealer van een bepaald merk in Nederland zijn.'

Het pand

In 2006 kwam voor Nico Starrenburg een grote droom uit: de aankoop van het ‘Spijkervet-pand’ aan de Markt 24 in Steenwijk. De tractor, die meer dan 20 jaar in de showroom stond, maakte plaats voor het brillentheater, zoals Nico zijn winkel in het fraaie Jugendstilpand noemt. Het is aan het theatrale interieur te zien: een theaterbar, Jugendstil-behang, kroonluchters en rood pluche. Nico en zijn vrouw hebben het zoveel mogelijk in oude stijl laten herstellen.
De beelden van paarden, koeien, honden, herten, en roofvogels, de glas-in-lood-ramen van Bogtman, authentieke schouwen en kasten. Je kijkt je ogen uit! Nico Starrenburg geeft maar al te graag een rondleiding om hun prachtige winkel te laten zien en de vele bezoekers uit het hele land te laten meegenieten.
Nico heeft er geen seconde over getwijfeld. ‘Zo’n kans krijg je maar één keer’, zegt Nico over de aankoop, die destijds de voorpagina's van de verschillende kranten  haalde. Intussen is er op de bovenverdieping een kinderbrillenwinkel geopend in de stijl van Mondriaan en Rietveld. Verder is daar een brillenoutlet waar men voor een spotprijs een merkbril kan aanschaffen, voorzien van officiële brillenglazen tegen concurrerende prijzen. Ook het daar gevestigde brillenmuseum krijgt steeds meer gestalte, met in de collectie de eerste bril van Nico, die nog altijd het logo van de winkel vormt.
Wie jarig is, trakteert. Daarom geeft Nico Brillen & Lenzen de komende weken 30% korting op alles met een groene stip.