Ontbreken Action wordt ervaren als enorm gemis

Steenwijk - De binnenstad van Steenwijk is een hot item. Plaatselijke politici en middenstanders maken zich zorgen over de toekomst van het centrum. Ook de mensen op straat geven hun mening, over hoe het nu verder moet met Steenwijk centrum.

De mogelijke komst van een hypermarkt is volgens kenners de doodsteek voor de winkeliers in het Steenwijker koophart. Het is twee voor twaalf, er moet iets gebeuren om het centrum voor het publiek aantrekkelijker te maken. Liever gisteren dan vandaag. Daarvan lijkt iedereen doordrongen.

'Een Action en meer samenwerken'

Ook de mensen op straat geven hun mening, over hoe het nu verder moet met Steenwijk centrum. `Wij komen uit Arnhem, en wonen sinds een paar maanden in Steenwijk. Het is hier best gezellig, we missen Arnhem niet. Wel vinden we het jammer dat er in het centrum zoveel panden leeg staan', aldus Gerda en Jan Voerman. `Wat Steenwijk met een hypermarkt moet begrijpen we niet, dat kon wel eens slecht uitpakken voor het centrum.' Het echtpaar heeft een advies aan de middenstand. `Steenwijk moet meer energie in het Steenwijkerdiep steken. Dat ligt er wat troosteloos bij, een Action zou daar mogelijk kunnen zorgen voor wat meer leven. Voor dat soort winkels gaan we nu naar Wolvega en Meppel.' Ze vinden het centrum van Steenwijk absoluut niet saai. `De horeca is gezellig en er zijn leuke authentieke winkeltjes, zoals de boekhandel van Groenendijk in de Oosterstraat waar we graag even mogen neuzen. Bonheur vinden we ook een leuke winkel.' Ondanks dat ze hier nog maar kort wonen, is ze ook iets anders opgevallen. `Winkeliers houden hier te veel vast aan hun eigen toko. Ze zouden meer moeten samenwerken, dat kan ook als je concurrenten van elkaar bent.'

'Meer terrassen en groen'

Ook een winkelende inwoonster van Tuk merkt op een Action te missen. `Die hebben van die leuke hebbedingetjes. Ik mag daar graag kijken, want het is er niet duur, maar het is hier niet.' Ook voor de horeca aan de Markt heeft ze wel een advies. `Nog meer terrassen, dat werkt de gezelligheid in de hand. Wat aankleding met bomen en ander groen zou ook leuk zijn, het is nu allemaal steen. En over stenen gesproken, de bestrating in de binnenstad daar hoeft geen discussie over te zijn. Die stenen zijn gewoon glad, klaar.' De leegstand is jammer. `Dat heeft volgens mij veel te maken met de hoge huurprijzen, en is slecht voor de leefbaarheid. Jammer ook dat het brocantewinkeltje aan de Woldpromenade weg is, daar mocht ik zo graag even kijken.'

'Leegstand is doorn in het oog'

Steenwijker Lammert Soer merkt op vooral de leegstand een doorn in het oog te vinden. `Volgens mij komt de leegstand ook wel doordat veel mensen online van alles kopen. Ik doe daar zelf ook aan mee, zo koop ik boeken of cd's bij Bol.com.' Wat Soer betreft hadden die koopzondagen niet gehoeven. `Goed het zal wel druk zijn in het centrum, maar ik denk niet dat winkeliers daardoor meer gaan verkopen. Iemand koopt nu denk ik op zondag in plaats van op maandag of dinsdag. Verschil in omzet zal het niet maken.' De evenementen in het centrum zijn leuk. `Dickens Kerst en ook de Pasar Malam, dat vind ik prachtig.' In het centrum is bij het winkelende publiek veel ergernis en boosheid hoorbaar over fietsers, zowel jeugd als ouderen, en overlast door autoverkeer in de Oosterstraat. `Het is hier wandelgebied, maar ze rijden je van de sokken en zijn nog brutaal ook. Meer handhaving? Daar merken we in de praktijk niets van.'

'Raad had nooit moeten instemmen met hypermarkt'

Voormalig CDA raadslid en ondernemer Harm Voerman merkt op dat hij niet verwacht dat de hypermarkt er komt. `De raad had daar in het verleden nooit mee in moeten stemmen. Maar ja, achteraf kun je een koe in de kont kijken.' Ook Voerman noemt de komst van een Action een aanwinst voor Steenwijk. `Als je de boel aantrekkelijker wilt maken, moet men wel begrijpen dat de gemeente niet alles kan regelen en zeker niet alles alleen kan betalen. Daar zijn meer partijen voor nodig.' Voerman is voorstander van een overkapping van de Markt. `Het is immers heel jammer als evenementen letterlijk in het water vallen. Minder publiek door slecht weer, scheelt middenstand en horeca ook in de omzet…'