‘Hypermarkt is voor goedkoper segment’

Steenwijk – Een Action, een Bristol, een tankstation met autoservice, restaurants, een kinderspeelparadijs, een mega-supermarkt en heel veel gratis parkeergelegenheid. Droog winkelen bij slecht weer.

Dat is het concept van het retailpark met hypermarkt op Eeserwold langs de A32 bij Steenwijk.

Meerdere namen van winkels wil Paul Evers van Focus U-Park, die het retailpark wil ontwikkelen, niet noemen omdat de hypermarkt nog ‘onder de rechter’ is. De Raad van State buigt zich opnieuw over de verleende vergunning, waartegen ondernemers uit Steenwijk bezwaar hebben ingediend. Er komen geen modezaken in het retailpark. Evers noemt wel een Bristol, maar dat noemt hij geen modezaak. ‘Dat is textiel, net als je kleding en schoenen in een sportwinkel kunt kopen.’ Verder is hij bezig met de komst van een biologische supermarkt en met winkel met alleen maar streekproducten.

Geen beletsel

Het winkellandschap is veranderd. Retailketens zoals V&D, Miss Etam en Dixons vallen bij bosjes om. Dat vormt voor Evers geen beletsel om huurders te vinden. ‘Integendeel! Deze winkels zijn niet met de tijd meegegaan en zitten in te dure panden in de binnensteden. Van de winkelketens zoals Action, Bristol en Primark, in een lager segment, is er niet een failliet gegaan. Sterker nog: ze blijven groeien.’

Doelmatig winkelen

‘De markt is er nog wel. Die is nu snel veranderd en die is ook verhard’, gaat Evers verder. Hij onderscheidt doelmatig en recreatief winkelen. ‘Dat laatste gebeurt in de binnensteden. Doelmatig winkelen gaat over volumineuze goederen: inladen en wegwezen. Daarvoor is veel en gratis parkeren nodig en een goede ontsluiting. Nederland moet aan het idee wennen van mega-winkels langs de snelwegen, zoals we die in het buitenland kennen. Deze scheiding en ontwikkeling zijn nu volop aan de orde.’