Bewoners De Vijverhof sturen brandbrief

Steenwijk – De bewoners van woonzorgcomplex De Vijverhof hebben een brandbrief gestuurd naar de eigenaar van het pand, Zeilstra Beheer in Den Haag. Daarin vragen zij om direct achterstallig onderhoud te laten uitvoeren.

Zo niet, dan eisen zij huurverlaging. Of de brief bij de rechtmatige eigenaar komt, weten de bewoners niet. Er is gemeld dat er een nieuwe eigenaar zou zijn, maar de flatbewoners zijn nog altijd in het ongewisse. ‘Opnieuw is gebleken dat een gedane toezegging, namelijk voorlichting aan de bewoners in de maand maart, niet is nagekomen.’

Verpaupering

Al negen jaar wachten de bewoners op uitvoering van het renovatieplan en nieuwbouw van zo’n 70 hofwoningen tussen de flat en de Karpervijver. Door diverse oorzaken, zoals een aankomend faillissement van een aannemer en vermeende fraude, is er niets gebeurd. Sinds 2007 heeft Zeilstra Beheer een verhuurstop en onderhoudsstop ingevoerd met alle gevolgen van dien. De flat verpaupert snel. Het gebouw en de omgeving vertonen zoveel gebreken dat de bewoners de brief ook naar het college van B & W, een landelijke adviescommissie én de brandweer hebben gestuurd.

Anti-propaganda

Het gaat om 15 gebreken, ‘die dringend aandacht behoeven. Sommige kunnen morgen worden aangepakt.’ Een van de drie liften is defect en wordt niet gerepareerd. ‘Als er nog een lift uitvalt, wordt de situatie voor de bewoners erg moeilijk, vooral voor hen die slecht ter been zijn. De wandelstraten en de parkeerterreinen zijn door de bewoners niet meer te gebruiken door tegels, die door boomwortels omhoog gedrukt worden. De buitenverlichting werkt deels en de binnenverlichting werkt ook niet goed. Het groen rondom het gebouw is volledig verwaarloosd en de oevers van de vijvers zijn niet om aan te zien. De gazons worden steeds vaker gebruikt als hondenuitlaatgebied. Het is totale anti-propaganda.’

In zeer treurige staat

Volgens de bewoners functioneert de verwarming slecht, zijn ramen, kozijnen en deuren twaalf jaar geleden voor het laatst geverfd, is het houtwerk op vele plaatsen verrot en vertoont het dak lekkages. ‘Het centrale afzuigsysteem werkt onregelmatig door een defecte tijdklok. Dat is heel vervelend voor de bewoners die zelf koken. Eigenlijk voor iedereen die gevoelig is voor vervelende geurtjes. Vervanging van de klok wordt steeds uitgesteld. De gemeenschappelijke ruimten worden goed schoon gehouden, maar de aankleding zoals vloerbedekking en gordijnen in de bevinden zich in een zeer treurige staat.’

Dubbel betalen

Televisie kijken in De Vijverhof is geen pretje meer wegens storingen. Er is een collectief abonnement voor kabeltelevisie afgesloten. ‘In de installatie in het gebouw moeten bepaalde onderdelen vervangen worden. Deze zijn niet meer te verkrijgen, dus gebeurt er verder niets. Enkele bewoners zijn noodgedwongen overgestapt en hebben nu een uitstekende ontvangst. Maar ze betalen wel mee voor het collectieve abonnement. De verhuurder laat het maar zitten.’