Eerste week Giethoorn Express zit erop

Giethoorn - Nu de nieuwe Giethoorn-Express (lijn 270) sinds vorig weekend rijdt, wordt er achter de schermen al weer volop gewerkt aan een nieuwe busroute, die eveneens ten dienste zal staan van de toerist in de Kop van Overijssel.

De kernenroute, zoals deze vooralsnog wordt genoemd, moet de komende winter al z’n beslag krijgen.

Rhoda van Eeden, eigenaar van een consultancy en kaaswinkel in Giethoorn, maakt zich daarvoor sterk en doet dat samen met busvervoerder Connexxion, die samen met een aantal ondernemers ook een belangrijk aandeel heeft in de ontwikkeling van de nieuwe buslijn 270, de Giethoorn Express.

Verbeterde service

Deze buslijn is vooral bedoeld om de bestaande, lijn 70, enigszins te ontlasten. De Giethoorn Express is er gekomen omdat buslijn 70 altijd bomvol toeristen zit. De nieuwe lijn 270 Steenwijk – Blauwe Hand sluit in Steenwijk in beide richtingen aan op de Intercity’s uit de Randstad. De verwachting is dat lijn 70 hierdoor minder vertragingen heeft en dat de reizigers een verbeterde service wordt geboden.

Meer vertier bieden

De kernenroute, legt Van Eeden uit, gaat verder dan de stop bij Blauwe Hand en zal andere kernen van de gemeente Steenwijkerland, zoals Blokzijl en Vollenhove, aandoen. Opzet van deze buslijn is om toeristen meer vertier te bieden in de regio, waardoor zij langer in dit gebied verblijven. “Ze blijven meestal maar even, maar wij moeten zien dat wij ze langer vast kunnen houden”, zegt Van Eeden.

De Gieterse loopt over van ideeën om het waterrijke gebied in de Kop met Giethoorn als toeristencentrum beter te vermarkten, zoals zij dat noemt. En die stroom toeristen is in de afgelopen jaren alleen maar fors gegroeid met vooral Chinezen die de weg naar Hollands Venetië massaal hebben gevonden. Daarom verbaasde het Van Eeden in hoge mate dat de provincie vier jaar geleden meerdere buslijnen in het gebied wilde wegbezuinigen. Zo zou volgens de provinciebestuurders lijn 70 niet renderen en dus niet uit kunnen.

Van Eeden, destijds voorzitter van de Gieterse ondernemersvereniging, was er als de kippen bij om die vooronderstelling te bestrijden en te voorkomen dat lijn 70 het loodje zou leggen. “Wij trekken hier enorm veel toeristen en de provinciebestuurders wilden het busvervoer wegbezuinigen. Dat laatste betwist ik. Ik ben er bovenop gaan zitten. Als we die lijn weghalen hebben allemaal een probleem”, aldus Van Eeden die destijds haar verontwaardiging uitsprak op een bijeenkomst over het openbaar vervoer in het provinciehuis. Op basis van een onderzoek dat in samenwerking met Connexxion werd uitgevoerd, werd daarna de kaartverkoop voor de buslijn inzichtelijk gemaakt.

Beter spreiden

Van Eeden zou graag zien dat het toerisme in de Kop beter gespreid wordt en dat het openbaar vervoer daaraan een belangrijke bijdrage kan leveren. “Leefbaarheid, sociale ontsluiting en werkgelegenheid kunnen elkaar op die manier versterken”, is de overtuiging van de Gietserse onderneemster. Voor 10 euro kun je volgens Van Eeden het hele gebied doorkuisen. Op het NS-intercity-station in Steenwijk wordt straks de kaartjesverkoop voor de buslijnen geregeld. En om het geheel nog beter te promoten komt er op die locatie een streekproducten-winkel met een verzameling producten afkomstig uit de hele regio.

Van Eeden heeft ook hoge verwachtingen van de zogeheten kernenroute, die nog verder wordt ontwikkeld. Ze betreurt het echter dat er geen structureel toeristisch plan voor de toekomst is gemaakt. Van Eeden noemt dit een gemiste kans. “Het moet niet zijn ‘ieder voor zich en God voor ons allen. “Zij ziet vooral veel in samenwerking. “We moeten samen onze producten vermarkten”.