Soweto Choir brengt ode aan Nelson Mandela

Steenwijk - De zaal staat massaal op en zingt ingetogen het refrein van de klassieke gospel mee: Hallelujah. Het Soweto Gospel Choir heeft het laatste nummer ingezet als eerbetoon aan Nelson Mandela, de eerste president van het Zuid-Afrika van na de apartheid.

Locatie: De Meenthe, Steenwijk
Aantal bezoekers: 550
Waardering: ****

Met Freedom wordt de 100ste verjaardag van de in december 2013 overleden vader van de Regenboognatie herdacht.

Het programma is bovendien een uiting van dankbaarheid aan de vrijheid, aan het nieuwe vaderland dat tot stand is gekomen dankzij vastberaden vrijheidsstrijders van wie Nelson Mandela de beroemdste is. Hallelujah is de afsluiting van een wervelende show vol zang, dans en kleurrijke kostuums van acht mannen en acht vrouwen die vol overgave alle aspecten van de vrijheid belichten.

Repertoire

Ernst en humor wisselen elkaar af. Het repertoire is een mengeling van Zuidafrikaanse strijdliederen, gospelsongs en klassiekers uit het songbook van de soul met onder meer I Feel Good van James Brown. Aan het begin legt één van de zangers een soort beginselverklaring af, waarin Nelson Mandela centraal staat. Het koorlid herinnert aan de jarenlange gevangenschap op Robbeneiland en zijn vrijlating. Alle ogen van de wereld waren op dat moment op de grote onbekende Mandela gericht.

Niet alles is goed verstaanbaar, maar de toon is gezet. Het Soweto Gospel Choir is een groep zingende en dansende ambassadeurs van het nieuwe Zuid-Afrika.

Het koor doet ons land tijdens een bliksemtoernee van nauwelijks twee weken aan. De aftrap van de tien voorstellingen vindt plaats in De Meenthe. De Oosterpoort in Groningen is de enige andere plaats in het noorden waar het optimistische gezang over hoop en verwachtingen klinkt. Na het Charkov City Opera & Ballet met het Zwanenmeer is het koor uit Soweto binnen een week het tweede internationale gezelschap dat in De Meenthe neerstrijkt.

In hoog tempo worden de verschillende songs vertolkt, onderbroken door choreografische patronen. Soms een authentieke inheemse dans over spontane ontmoetingen op een marktje in een stad of dorp of een meer kolderieke dansuitvoering. Die zorgt voor ontspanning ter afwisseling van de vele intense momenten van ontroering en bezinning.

De muzikale begeleiding is simpel: percussie, vooral djembé, en keyboards. De stemmen doen het grote werk met individuele verschillen in bereik en toonhoogte. Grappig is dat één van de fysiek zeer aanwezige zangeressen tijdens een duet haar gewicht in de vocale strijd werpt.

Strijdbaar

Strijdbaar klinkt een song die is gewijd aan Steve Biko, een van de vele duizenden slachtoffers van het apartheidsbewind. Even later wordt een vrolijk Afrikaans lied vol levenslust en optimisme uitbundig gezongen. Armen zwaaien door de lucht, vuisten gaan omhoog. Met enige regelmaat sluiten de bezoekers zich bij de bewegingen van het koor uit township Soweto aan.

De kleurrijke en folkloristisch aandoende kostuums zijn na de pauze vervangen door lange fleurige jurken om aan te geven dat de nadruk nu op gospels ligt. Er blijft evenwel ruimte voor Amerikaanse soul, zoals met de vertolking van Natural woman. Het kan niet missen in deze tijd van het jaar: een medley van kerstliederen met onder andere Stille Nacht in het Engels en Afrikaans. Ter afronding is er de collectieve wens van het sympathieke koor aan de zaal: Merry Christmas.

Finale

Voordat de finale wordt bereikt, haalt het koor met meeslepende zang en dans alles uit de kast om met Pata Pata van Miriam Makeba de grenzeloze liefde voor het eigen land te betuigen.

Steenwijk swingt het uit en antwoordt luid en duidelijk bevestigend op de vraag: Are you feel good? Vervolgens komt James Brown voorbij en staat De Meenthe op haar kop.

Het is de swingende opmaat naar een muzikaal contrast, kenmerkend voor het Soweto Gospel Choir. Hallelujah klinkt stemmig en ingetogen en dient meezingend- en neuriënd als dankbaar kompas onderweg naar huis en op weg naar Kerst.