Pluim voor initiatief bijentuin Van Tafelronde 93 Steenwijk

Steenwijk - Het initiatief om een bijentuin te gaan inrichten op de Steenwijker Kamp is beloond met de Pluim van het Jaar. Het idee is afkomstig van de Tafelronde 93 uit Steenwijk.

Uit handen van burgemeester Rob Bats kreeg voorzitter Pieter van de Koppel dinsdag tijdens de nieuwjaarsreceptie in De Meenthe niet alleen de zilveren pluim, maar ook een cheque overhandigd van € 2000,-.

Consequenties

Namens de Stichting Stad en Streek legde Gerard Ardesch uit, waarom de jury deze keuze heeft gemaakt. ‘Daarbij - zoals altijd – nadrukkelijk kijkend naar de positieve effecten, die van een initiatief kunnen worden verwacht.’ Ardesch wees in dit kader op bevindingen van Duitse insectenkenners en andere wetenschappers, die een forse teruggang zien in het aantal insecten. ‘En met name bijen’, aldus Ardesch. ‘Dit heeft de nodige consequenties voor ons als mens, maar ook voor de tuinbouw, de landbouw, het milieu en de natuur.’

Daarom heeft de jury dit jaar gekozen voor het initiatief van de Tafelronde 93 Steenwijk. ‘Een enthousiast stel jonge kerels is bezig een stuk grond op De Kamp in Steenwijk aan te kopen, waar dit jaar een bijentuin moet gaan komen’, aldus Ardesch namens de jury, die verder bestond uit Theo Bouius, Han Evers, Alfred Peterson en Henk Ymker.

Langdurig project

Voorzitter Pieter van de Koppel van de Tafelronde 93 Steenwijk sprak van een langdurig project, waar de Steenwijker Tafelaars zich de komende jaren voor willen gaan inzetten. Hierdoor kan de bijenpopulatie weer gaan groeien, zeker nadat via educatieve lesprogramma’s leerlingen van basis- en middelbare scholen van Steenwijkerland hierbij worden betrokken. Van de Koppel: ‘Dankzij de Pluim zijn de aankoop van de grond en de inrichting dichterbij gekomen. We zijn heel blij met de Pluim, die alles in een stroomversnelling heeft gebracht. Het zou ontzettend mooi zijn, wanneer we nog voor de zomervakantie de zaak voor elkaar kunnen krijgen.’

Deze dertiende verkiezing van de Pluim van het Jaar kon worden gerealiseerd dankzij de Stichting Stad en Streek met medewerking van de Rabobank, NDC Mediagroep en juwelier Maas.