Kindcentrum Het Kompas is heropend

Steenwijk - Het christelijke Kindcentrum Het Kompas is dit schooljaar gestart met een nieuwe manier van werken. In plaats van klassikaal onderwijs, geven de juffen en meesters nu gepersonaliseerd les.

‘We werken meer thematisch en gericht op wat ieder kind afzonderlijk nodig heeft’, zegt directeur Adriaan Stuij. Hiervoor werd de school afgelopen maanden drastisch verbouwd. Deze week vieren de leerlingen en leerkrachten de heropening.

Maandagochtend kondigt directeur Adriaan Stuij wethouder Trijn Jongman en de schoolbestuurders Jan Spanjer en Peterjan Jansen op het schoolplein aan. ‘We hebben een glijbaan en we hebben een wethouder’, zegt hij. Jongman is aanwezig om de school officieel te heropenen. De glijbaan is voor de kinderen. Na het welkomstlied klimmen als allereersten de oudste leerling Yannick en de jongste leerling Michelle op de glijbaan om daarna de vernieuwde school binnen te glijden. Na hen volgen alle andere 85 kinderen en hun leerkrachten. De wethouder gaat gewoon via de deur naar binnen om zich vervolgens rond te laten leiden.

Hoekjes

‘We hebben de school in tweeën gesplitst’, vertelt Stuij. ‘Op de begane grond is de ruimte voor de onderbouw van groep 1 tot en met 4 les en op de bovenverdieping voor de bovenbouw van groep 5 tot en met 8.’ Hij legt uit dat de afgelopen vakanties de tussenmuren er uit geslagen zijn, de deuren zijn verplaatst en al het meubilair is vernieuwd. ‘De leerlingen krijgen geen klassikaal les meer. Ze zijn nu in kleine groepjes ingedeeld, waar ieder op zijn eigen niveau kan werken. Als een kind uit groep 2 al wil leren lezen, dan kan dat. Zit je al in groep 8, maar je rekent nog op het niveau van groep 5 of 6, dan kan dat ook.’ Het gevolg hiervan is dat de leerlingen elkaar nu veel meer helpen en de leerkrachten volop samenwerken. In de twee grote gemeenschappelijke lesruimtes zijn daarom allemaal hoekjes ingericht. Zo zijn er op beide verdiepingen rekenhoekjes, onderzoeksgebieden en creatieve hoekjes. De ruimtes zien er vrolijk en bont gekleurd uit met overal verschillend meubilair. Er zijn gewone stoelen en tafels om bijvoorbeeld op een tablet te werken, statafels om aan te knutselen en zelfs hometrainers om je tafels te oefenen. Niemand heeft meer een vaste plek en alle materialen worden gezamenlijk gebruikt. Alleen aan het begin en het eind van de dag komen de leerlingen nog samen in een ruimte voor de dagopening en de reflectie, waarbij de kinderen terugblikken op wat ze die dag hebben geleerd.

Thema's

Een andere verandering op Het Kompas is dat de leerlingen nu meer thematisch werken. ‘Nu zijn we bezig met het thema ‘materie’, waaraan we alle vakken, zoals taal, rekenen, natuur en techniek koppelen’, legt Stuij uit. Eerder dit schooljaar kwamen de thema's ‘energie’, ‘binding en samenleving’ en ‘macht en regels’ aan bod. ‘Het onderwijs is nu veel minder gefragmenteerd en de kinderen leren bewust nadenken over wat dingen met elkaar te maken hebben.’ De kinderen hebben daarbij de vrijheid zelf dingen aan te dragen. Zo nam een kind zijn eigen stenenverzameling mee, schreef een ander een scheidsrechter aan en nodigde een derde zijn vader uit om iets te komen vertellen over scheikunde. ‘Het motiveert kinderen als ze zelf meer mogen kiezen en verantwoordelijkheid krijgen’, volgens Stuij.

De directeur merkt dat de nieuwe manier van lesgeven zijn vruchten begint af te werpen. Zowel de leerkrachten als de leerlingen zijn gemotiveerd aan de slag gegaan. Veel ouders vonden volgens Stuij de nieuwe aanpak heel spannend. ‘Is dit wel wat voor mijn kind?’, vroegen zij zich af. Zodra zij zagen dat hun kind enthousiast uit school kwam, werden zij dat ook. Een aanvankelijk sceptische moeder zei: ‘Ik zie mijn kind opbloeien.’ Daarbij benadrukt Stuij nog dat de school ook rekening houdt met kinderen die behoefte hebben aan meer structuur of een plek om zich terug te kunnen trekken. Op de eerste verdieping is daarom een stilteruimte ingericht.

Feestweek

Na de opening op maandag, ging de feestweek dinsdag door met een kindervoorstelling van Simon en Zo. Woensdag is er een minisymposium en donderdag een open middag tussen 13.30 en 14.15 uur voor ouders en andere belangstellenden. De school sluit de feestweek af met tosti's op vrijdag.

Meer informatie: hetkompassteenwijk.accrete.nl