Mazda3 toont nieuwe designlijn

Mazda komt met een compleet nieuwe ‘3’. Die is afgelopen november voorgesteld in Los Angeles. Op 19 januari maakt de Mazda3 zijn Europese debuut op Het Salon in Brussel. De prijzen beginnen bij 27.160 euro voor de Hatchback. De ‘3’ is er ook als Sedan.

Het is de eerste exponent van de zevende generaties Mazda’s. Mazda heeft de conceptcar Kai uit 2017 duidelijk als voorbeeld genomen. De ‘3’ omvat een geheel nieuwe, nog volwassenere interpretatie van Mazda’s Kodo-design en een rijkere uitrusting dan zijn voorganger. Dat zijn twee belangrijke aspecten in combinatie met de nieuwkomer. Ander belangrijk nieuws schuilt over een half jaar onder de motorkap. Dan komt de revolutionaire Skyactiv-X motor beschikbaar voor een meerprijs van 950 euro. Die tilt het rijden met de ‘3’ naar een nog comfortabeler niveau en naar een lager brandstofverbruik, zo luiden de eerste berichten over de krachtbron.

Lof

Vertegenwoordigers van Mazda steken in het algemeen hun lof niet weg over de nieuwe ‘3’: ‘de fundamentele prestaties van de auto zijn naar een nieuw en hoger niveau getild’ en ‘met de nieuwste generatie Skyactiv voertuigarchitectuur kunnen inzittenden nog beter profiteren van hun natuurlijke evenwichtsgevoel’. In de loop van dit jaar kunnen we dat, na een fysieke kennismaking, wellicht onderschrijven.

Premium

Alle versies van de Mazda3 zijn nu standaard voorzien van zaken die in een premium model thuishoren, zoals Active Driving Display met voorruitprojectie, 8,8 inch TFT kleurendisplay met centrale bediening, een breed assortiment aan standaard veiligheidssystemen zoals dode hoek detectie en rijbaan assistent, led koplampen en achterlichten, navigatie met Apple CarPlay en DAB+ en Mazda Radar Cruise Control. Misschien oogt het interieur van het ‘donkere fotomodel’ nog een beetje saai maar Mazda zal ongetwijfeld nog uitpakken met aansprekende kleuraccenten. Bovendien kiest ook Mazda voor minimalisatie als het gaat over de knoppenwinkel. Het geeft rust op het dashboard en in het hoofd van diegenen die er mee omgaan. De roosters waardoor de frisse/warme lucht binnenstroomt, zijn verhuisd van de middenconsole naar het midden van het dashboard. De middentunnel is wat hoger waardoor een aangenaam cockpitgevoel ontstaat. De zitpositie is in de nieuwe ‘3’ nog nauwkeuriger instelbaar.

Maten

De ‘3’ Hatchback en Sedan hebben een lengte van 4,46 meter (iets korter dan zijn voorganger), zijn 1,795 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis van beide uitvoeringen bedraagt 2,725 meter. De bagageruimte laat in de Sedan 444 liter aan spullen toe, de Hatchback voorziet in 327 liter aan ruimte. Met de achterbank plat groeit de bagageruimte bij beide modellen tot boven de duizend liter.

Tweeliter

De nieuwe Mazda3 is het eerste productiemodel dat wordt voorzien van de innovatieve 2.0 liter Skyactiv-X SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) motor. Het is een geheel nieuw type verbrandingsmotor die de voordelen van benzine- en dieselmotoren combineert. Belangrijkste kenmerken zijn onder meer een laag brandstofverbruik, circa twintig procent lager dan de huidige 2.0 Skyactiv-G, en een hoog koppel. De exacte cijfers over die krachtbron zijn nog niet vrij gegeven. Wel dat hij 181 pk sterk is. De motor wordt ondersteund door Mazda’s nieuwe M Hybrid-systeem. Dat systeem is eveneens leverbaar voor de versies met Skyactiv-G motoren.

Naamgeving

Met de introductie van de nieuwe ‘3’ verdwijnen de type-aanduidingen S, TS, TS+ en GT-M. De standaard uitrusting heeft nu de naam Mazda3 en is voorzien van de Skyactiv-G 122 benzinemotor met handgeschakelde zesversnellingsbak. Als Hatchback kost deze uitvoering 27.160 euro en als Sedan 500 euro meer. Luxere uitvoeringen hebben de namen Comfort en Luxury. Als introductieaanbod wordt de Comfort-uitvoering standaard voorzien van een Bose audiosysteem met twaalf speakers. De dieseluitvoeringen beginnen bij Hatchback met Skyactiv-D 116 en handbak met een prijs van 31.590 euro.