‘Fietsroute Steenwijk-Giethoorn via binnenstad’

Steenwijk - Fietsersbond Steenwijkerland stelt voor om een veilige en aantrekkelijke fietsroute Steenwijk-Giethoorn te realiseren, namelijk door de binnenstad. Toeristen doen dan het centrum aan in plaats van Steenwijk te omzeilen.

John Hoogma van Fietsersbond Steenwijkerland maakte gebruik van het spreekrecht tijdens de politieke markt dinsdagavond. Aanleiding is de bespreking van het bidbook ‘Land van Weerribben en Wieden/Poort naar Overijssel’, waarin wordt ingezet op (12) nieuwe fietspaden en verbetering van de bestaande fietspaden.

‘Pak de trein’

‘Het doet de Fietsersbond genoegen dat het Bidbook de loftrompet steekt over het wijdvertakte fietspadennetwerk in Steenwijkerland. Heel mooi. Wij zeggen daarnaast: pak de trein. Met een eigen intercitystation is Steenwijk snel bereikbaar. Vervolgens kun je verder reizen met de Giethoorn Expres.’

Economische impuls

Wat hij betreurt is dat op dit moment betekent: vervoer per bus met een boog snel om Steenwijk heen… op naar de punters. ‘Maar het beleid van Steenwijkerland is ook: spreiding van toeristen over het gebied en het verleiden van onze Aziatische en andere gasten, om meer dagen in Steenwijkerland te blijven en dus in Steenwijkerland hun geld te besteden’, vervolgt Hoogma. ‘Steenwijkerland kan die economische impuls in de stadjes, waar nu veel winkels leeg staan, best gebruiken. Bovendien heeft Steenwijkerland de voorstellen van de G1000 omarmd waar het o.a. gaat om het gebruik van de auto te verminderen en het fietsen te stimuleren.’

Fietsverhuur

De Fietsersbond is verbaasd dat niet is gekeken naar de mogelijkheid om de toeristenstroom van het Intercitystation naar Giethoorn op alternatieve wijze in te richten. Hoogma: ‘Bijvoorbeeld door het ruimhartig beschikbaar stellen of het verhuren van fietsen. Maar vooral het aanbieden van een aantrekkelijke fietsroute. De huidige gebruikelijke fietsroute van Steenwijk naar Giethoorn is een route die wordt gedeeld met druk verkeer op de Tromp Meestersstraat, Goeman Borgesiusstraat, Kornputsingel, Vendelweg, Schansweg, Zuidveenseweg, Blokzijlseweg, Beulakerweg.’

Gevaarlijke oversteek

‘Een voor fietsers niet erg aantrekkelijke en zeker geen toeristische route. In Steenwijk gaat het om het delen van straten en wegen met veel auto’s. Een route die voert langs een ongezellig industrieterrein. Maar vooral met een gevaarlijke oversteek van de zeer drukke Blokzijlseweg. En de Oude Beulakerweg is gevaarlijk door de vele bussen.’

Alternatieve route

De Fietsersbond vindt dat dat beter moet en beter kan. ‘Een alternatieve route die wel aantrekkelijk is voor fietsers en bijdraagt aan de toeristische- de milieu- en economische doelstellingen. Wij stellen voor een route te ontwerpen als volgt: NS-station, Willem de Zwijgerstraat, Krimweg, Doelenstraat, Vrouwenstraat, Molenstraat, Nieuwe Onnastraat, veilig via de tunnel onder de Schansweg door naar de Trappenweg, Gasthuisdijk, De Bramen. En sluit daar via Kerkweg aan op het beoogde fietspad Noord Zuid Giethoorn. Je bent dan aan de noordzijde van het Binnenpad en de dorpsgracht van Giethoorn.’

Geen bewegwijzering

‘Deze fietsroute voert over bestaande straten en wegen. Het is daarom belangrijk die wegen zoveel mogelijk uit te voeren als Fietsstraat, waar de auto te gast is. Bewegwijzering is dan bijna niet nodig.’

Zebrapaden voor fietsers

Deze route kent twee knelpunten. De eerste is de brug over de Looijersgracht bij de bioscoop, want daar moeten de fietsers de Goeman Borgesiusstraat oversteken. John Hoogma: ‘Het is de bedoeling dat de fietsers hier voorrang krijgen, zeg maar een zebrapad voor fietsers.’

Niet op zaterdagen

Een ander knelpunt in deze alternatieve route is de kruising Doelenstraat/Vrouwenstraat met de Oosterstraat. Dit is tijdens winkelopeningstijden voetgangersgebied. ‘Het moet mogelijk zijn om te fietsen in de Doelenstraat en de Vrouwenstraat en ook een soort oversteekplaats op de kruising in de Oosterstraat te realiseren.’

‘Ik kan me voorstellen dat op de drukke zaterdagen deze route niet wordt gebruikt. De fietsers kunnen dan via de Scholestraat en de Molenstraat naar de Nieuwe Onnastraat en de tunnel onder de Schansweg.’

Winkeliers ook blij

Volgens Hoogma zullen de winkeliers en horeca in Steenwijk ook blij zijn met de toeristen die gebruik maken van de voorgestelde fietsroute. ‘Zij doen dan immers het centrum aan in plaats van Steenwijk te omzeilen. Maar ook voor de inwoners van Steenwijkerland draagt een veilige en korte fietsroute bij om gemakkelijk het NS-station te bereiken. Kortom, Fietsersbond Steenwijkerland stelt voor om een veilige aantrekkelijk fietsroute Steenwijk-Giethoorn te realiseren. Het zorgt voor een win-win situatie.’