Lexus geeft UX 250h Japanse inborst

Half februari tikte Lexus een mijlpaal aan. Wereldwijd werd de tien miljoenste auto verkocht en dat na het recordjaar 2018 waarin het Japanse merk wereldwijd 698.330 modellen aan ‘de man’ bracht. Het einde van het succes is nog niet in zicht. Vooral van de nieuwe SUV UX 250h wordt veel verwacht. Uiteraard is ook dat een geëlektrificeerd hybride model.

Het is een van de negen hybride modellen, die Lexus levert in ons land. Een cursusje Japans en een vleugje Engelse kennis is haast noodzaak bij de introductie van de UX (Urban Explorer) 250h. Het interieur karakteriseert Lexus als ‘Creative Urban Explorer’ en is geïnspireerd op ‘engawa’. Dat is een traditioneel Japanse architectuurstroming waarbij in- en exterieur naadloos in elkaar overgaan met als resultaat een ruimtelijke beleving. Er wordt traditioneel ‘sashiko’-stikwerk door Lexus toegepast bij de vervaardiging waarbij befaamde ‘Takumi’-ambachtslieden worden ingezet. Het dashboard heeft een ‘washi’-afwerking en dat omvat textuur van traditioneel Japans papier. Al die ontwerpdetails stralen gastvrijheid, ‘omotenashi’, uit.

Climate Conciërge

Een andere uiting van ‘omotenashi’ is de bijzondere S-Flow Climate Control van de UX 250h. Deze verspreidt nano-e-ionen, die de cabine vullen met frisse lucht en tegelijkertijd huid en haar gehydrateerd houden. Een ander voorbeeld van Lexus’ ultieme gastvrijheid is de Climate Concierge die over het comfort van elke inzittende waakt en de temperatuur in het hele interieur constant houdt.

Aandrijving

De UX 250h heeft enige affiniteit met neef Toyota CH-R. Niet exact hetzelfde, zegt een woordvoerder van Lexus, maar is er wel op gebaseerd. Dat betekent laag bij de grond én een laag zwaartepunt. “Het laagste in het segment crossovers.” Voeg daar de stijfheid van de carrosserie aan toe want Lexus heeft gelijmde delen (27 meter) en puntlassen gecombineerd. Die toepassingen komen ten goede van een sportieve rijstijl. In 8,5 seconden snelt de UX 250h van 0 naar 100 km/u en dat met een prima wegligging.

Zelfopladend

Verantwoordelijk daarvoor is de vierde generatie zelfopladende hybride aandrijflijn, goed voor 184 pk. De UX 250h omvat een nieuwe 2.0 liter viercilinder benzinemotor (152 pk en 190 Nm) en krachtige elektromotor (109 pk en 202 Nm). De aandrijflijn is voorzien van voorwielaandrijving of E-FOUR vierwielaandrijving (elektromotor 55 Nm op de achteras). De nieuw ontwikkelde en compacte nikkel-metaalhybride accu (zo’n veertig kilogram) bevindt zich onder de achterbank. Ook die accu levert een bijdrage aan het genoemde lage zwaartepunt. In Electric Vehicle Mode kan de UX 250h tot vijftig procent van de tijd volledig elektrisch rijden. Het is daarom dat de compacte SUV 94 gram CO2 uitstoot waar segmentgenoten tot wel 135 gram uitstoten.

Besparen op onderhoud

De UX250h heeft geen koppeling. De startmotor en dynamo zijn geïntegreerd in het hybride systeem, hebben geen onderhoud nodig en hoeven niet vervangen te worden. De gebruikelijke distributieriem heeft plaatsgemaakt voor een onderhoudsvrije ketting. Omdat al deze onderdelen geen onderhoud nodig hebben of vervangen hoeven te worden, kan de eigenaar over een periode van vijf jaar ongeveer 1.500 euro besparen. Een hybride accu van Lexus gaat de volledige levensduur van de auto mee. De garantie bedraagt vijf jaar of 100.000 kilometer.

Uitrusting

De UX 250h onderscheidt zich ook met zijn opvallend rijke standaarduitrusting. Zo is elke versie voorzien van het Lexus Safety System+, bestaande uit onder meer Adaptive Cruise Control, Lane Tracing Assist, Pre-Crash Safety System en verkeersbordenherkenning. Ook bi-led-koplampen, led-achterlichten, 17 inch lichtmetalen wielen, climate control met geavanceerde Nano-e technologie en een parkeerhulpcamera zijn standaard. Lexus levert de crossover in de modellijnen: Luxe en Sportief. De UX 250h staat bij de Lexus-dealer voor prijzen die beginnen bij 44.495 euro. Lexus levert de UX 250h bovendien tijdelijk als First Edition. Die is gebaseerd op de Business Line en F Sport Line.