Jeep Renegade: stoer en compact

Jeep heeft de Renegade niet alleen een stoer voorkomen gegeven, ook aan details is gedacht. In het ‘glas’ van de achterlichten is een print van de zevengaats grille verwerkt en in het interieur verwijst de beugel op het dashboard naar de off-road kwaliteiten. Van de 1.0 liter turbomotor mag je in los zand uiteraard niet alles verwachten.

Sleutelloos instappen in de compacte SUV Renegade 1.0 GSE T FWD met handbak is geconfronteerd worden met veel luxe en hoogwaardige assistentietechnologie. De all weather off-road vloermatten voor en achter behoren evenals een ruitenwisserontdooier, stuurwielverwarming en stoelverwarming op de voorstoelen tot het Winterpack. Want ook in dat jaargetijde staat de vierwielaangedreven Renegade zijn mannetje. Het Visibility Pack met regensensor en automatisch dimmende koplampen en koplampinschakeling duiden op meedenken. Dat doen ook de achteruitrijcamera en de Blind Spot Detection. Het zijn duidelijke signalen dat Jeep de automobilist veel luxe en veiligheidsvoorzieningen aanreikt weliswaar tegen een meerprijs. De nieuwe achterlichten vormen met hun karakteristieke 'X'-symbool een opvallend designelement van de Renegade. Dat detail is geïnspireerd op de versterkingsribben in militaire jerrycans en herinnert zo aan de beroemde Willys MB Jeep uit 1941.

Geblokt

Het stoere, geblokte uiterlijk is een verwijzing naar stalgenoot Wrangler. De verticale voorruit lijkt eveneens een knipoog naar zijn broer. Die voorruit verschaft bestuurder en inzittenden een goed beeld over de dikke motorkap. De grille met zeven spijlen is een signaal van ‘hier komt een Jeep aan’. De meest recente Renegade (2019) is het eerste model waar in de innovatieve turbomotoren worden toegepast. Deze efficiënte benzinemotoren onderscheiden zich door maximale brandstofzuinigheid en uitstekende prestaties, zowel op de weg als in het terrein. Er is keuze uit twee versies: een 1.0 liter driecilinder van 120 pk en een 1.3 liter viercilinder van 150 of 180 pk. Het motorenaanbod wordt gecompleteerd door MultiJet II-turbodiesels met SCR (Selective Catalytic Reduction): een 1.6 liter van 120 pk en een 2.0 liter met een vermogen van 140 of 170 pk. De krachtigste uitvoeringen hebben een negentraps automaat en vierwielaandrijving. De nieuwe motoren zijn lichter dan voorheen omdat ze geheel van aluminium zijn vervaardigd (de lichtste weegt 93 kilo).

Zesbak

De 1.0 instapversie heeft een zesbak en voorwielaandrijving (25.355 euro). De gereden 120 pk-versie met goed schakelende handbak doet stil zijn werk, is wat stug geveerd van aard en vraagt om een stevige pedaaltrap. Opmerkelijk is het verschil in agiliteit met de onlangs gereden Fiat 500X. Die had dezelfde krachtbron onder de motorkap maar voelde net wat sportiever aan. Wellicht toch het karakter van de auto. Bovendien heeft de Renegade een net wat andere stroomlijn door zijn forse neus. Het verbruik kwam uit op 8,0 liter op 100 kilometer en dat is best verdienstelijk gezien de vele korte afstanden die werden gereden.

4x4

De bekende Jeep offroad-kwaliteiten worden gewaarborgd door twee geavanceerde 4x4-systemen: Jeep Active Drive en Jeep Active Drive Low met terreinreductie. De Renegade is uitgerust met een UconnectTM-infotainmentsysteem van de vierde generatie met, al naar gelang het uitrustingsniveau, een 5,0-, 7,0- of 8,4-inch HD-touchscreen, Apple CarPlay-integratie en Android AutoTM-ondersteuning voor permanente verbinding met de buitenwereld. Op het gebied van veiligheid is, zoals gezegd, een uitgebreid scala aan hightech voorzieningen beschikbaar. Zo zijn alle uitvoeringen standaard uitgerust met Lane Departure Warning-Plus actieve rijbaanbewaking en intelligente snelheidsassistentie met verkeersbordherkenning. Ook is de Limited standaard voorzien van het nieuwste waarschuwingssysteem voor een botsing op een voor- of tegenligger, compleet met actieve noodstopassistentie. De gereden versie kost 33 mille maar daarmee kan stad en zand met gemak worden geslecht.

Plug-in-versie

Op de autotentoonstelling in Genève toonde Jeep begin deze week de Renegade 'S'. Die heeft een exterieur in Alpine White. Het model is gebaseerd op de Limited-versie, maar heeft een sportiever uiterlijk dankzij een zwart dak en zijdeglans Granite Crystal-accenten op de karakteristieke zevensleufs radiateurgrille. Jeep komt met een plug-in-versie van de Renegade. De elektrische aandrijfunits werken samen met de nieuwe 1.3 liter turbobenzinemotor. Voor de Renegade ligt het vermogensbereik tussen 190 en 240 pk. De acceleratie van 0-100 km/u vergt zo'n zeven seconden.