Besluit over Lelystad Airport naar volgend kabinet

Fotostudio Wierd
De kans dat Lelystad Airport daardoor in november opgaat voor passagiersvliegtuigen is daarmee nagenoeg nihil.
LA blijft nodig
Van Nieuwenhuizen zei zondagochtend in het televisieprogramma ‘Buitenhof’ nog steeds achter de ontwikkeling van Lelystad Airport als passagiersluchthaven te staan, ook nu door de coronacrisis de luchtvaart drastisch is afgenomen. ‘We nog niet weten hoe de luchtvaart zich gaat ontwikkelen, maar dat we blijven vliegen, staat vast.’
En dan blijft volgens haar de behoefte aan Lelystad Airport ook staan, omdat het hier niet gaat om groei van de luchtvaart, maar om verplaatsing van vluchten van Schiphol. ‘We hebben in de vorige crisis gezien dat de ruimte die toen was ontstaan eigenlijk vooral weer is vol gevlogen met allerlei vakantievluchten, die we nu juist niet op Schiphol willen. Want dat gaat ten koste van onze internationale verbondenheid, van de lange afstandsvluchten.’
Controversieel onderwerp
De realiteit is echter ook dat Lelystad Airport een onderwerp is dat omstreden is, omdat het op het oude land veel fanatieke tegenstanders heeft die bang zijn voor de geluidsoverlast die de vliegtuigen zouden gaan veroorzaken. Daar komt bij dat er in maart verkiezingen zijn voor de Tweede Kamer, en dat het gewoonte is dat het kabinet in de laatste maanden van haar regeerperiode geen ingrijpende beslissingen neemt in dossiers die gevoelig liggen. Dat resulteert altijd in een lijst van ‘controversiële onderwerpen’, waarvan de besluitvorming wordt doorgeschoven naar een volgend kabinet.
Dat zou ook zonder de val van het kabinet zijn gebeurd, maar nu is het helemaal waarschijnlijk dat ‘Lelystad Airport’ op die lijst met controversiële onderwerpen komt.