Brede roep om herstel cruciale brug Witte Paarden

Wilbert Bijzitter

Witte Paarden - Ruim een maand geleden kaartte VVD-Statenlid Gert Brommer de problemen aan die waren ontstaan na sluiting, door ProRail, van de IJzeren Brug over het spoor bij Witte Paarden. VVD-Kamerlid Erik Ziengs kwam samen met Brommer en de Steenwijkerlandse VVD-fractievoorzitter Miriam Slomp-Dekkers poolshoogte nemen.

Ziengs wond er bij het aanschouwen van de afgesloten brug geen doekjes om: ‘Nodig ProRail eens uit en maak ze maar duidelijk hoe het hier zit. Een dergelijke brug nieuw laten bouwen zit niet in de budgetten van een gemeente.’

Cruciaal belang

Hij vond voorzitter Sander Pereboom van LTO Steenwijkerland aan zijn zijde: ‘De gemeente moet ProRail goed duidelijk maken dat het zo niet langer kan. Nog meer landbouwverkeer door de dorpen en Steenwijk is simpelweg geen optie. Het is daar nu al een crime. Als boeren hebben we geprobeerd een ruilverkaveling te starten. Maar er is een te kort aan ruilgrond aan de kant van de Wittepaarden. De brug is daarom in de toekomst ook van cruciaal belang.’

Nieuwe brug

Maar niet alleen de agrarische bedrijven hebben last van de afsluiting. Recreatieondernemer Jan Plat merkt nu al dat de gasten van zijn camping ‘t Kappie niet over de brug met de wegversmalling durven: ‘Een nieuwe brug is de beste oplossing, een nieuwe weg gaat er niet toch niet komen want die moet door de Ecologische Hoofdstructuur.’

Voorzitter Thijs van Veen van de vereniging het Heideveld, die in het gebied veel grond in bezit heeft, dringt ook aan op spoed: ‘Al onze pachters van de landbouwgronden zitten aan de andere kant van de brug en zijn hier zwaar de dupe van.’

Aanrijtijden

Brommer merkte al eerder een grote mate van eensgezindheid op: ‘Iedereen is het erover eens dat er een nieuwe brug moet komen. Dat hoeft geen extra grote of brede brug te worden, net zo een als er nu ligt is al voldoende. Als we er maar overheen kunnen met vrachtauto’s en landbouwverkeer. De omwonenden maken zich bovendien zorgen over de aanrijtijden van de hulpdiensten. Die halen in theorie op papier de aanrijtijden, maar in de praktijk moeten ze omrijden en dat leidt weer tot vertraging. Alles bij elkaar zou dat voor ProRail voldoende aanleiding moeten zijn om snel door te pakken.’