Werkzaamheden bij Herfte.

Er gloort hoop voor geplaagde treinreiziger

Werkzaamheden bij Herfte. Still uit video ProRail

Regio - Het treinverkeer tussen Zwolle en Meppel had woensdag 1 mei te kampen met ernstige problemen. Op het traject van de sprinter Groningen-Zwolle reed slechts 70,8% van de reizigerstreinen op tijd. Dat blijkt uit cijfers van ProRail. Over de eerste vier maanden van dit jaar ligt die treinpunctualiteit op 95%.

Ook het intercity verkeer Leeuwarden-Rotterdam ondervond hinder. Daar lag de punctualiteit op 76,9%. De intercity van Groningen naar Den Haag bleef steken op 81,8%. Die van Groningen naar Rotterdam deed het beter met een punctualiteit van 90,9%.

De treinen uit Rotterdam naar Leeuwarden en Groningen reden ook belabberd. Beide intercity’s scoorden 77,8%.

Wisselstoring

De oorzaak van de slechte prestaties op woensdag was een wisselstoring. ’s Middags was er al zo’n mankement op het traject tussen Zwolle en Meppel. Deze was tegen halfzes opgelost. De tweede storing ontstond tegen halfzeven en maakte treinverkeer onmogelijk.

Volgens ProRail ging het om een complexe wisselstoring. ‘We dachten het defect gevonden te hebben. Daarom hadden we een kabel vervangen. Maar toen kwam de storing weer terug’, verklaarde een woordvoerder tegenover RTL Nieuws.

Het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte is nu een knelpunt. Deze zorgden voor een hoop overlast in de afgelopen jaren. Bij Herfte komen de lijnen uit Meppel (Groningen en Leeuwarden) en uit Emmen bij elkaar.

Verdubbeling sporen

Maar er gloort hoop. ProRail is bezig om het spoor bij Herfte te verdubbelen. Treinen hoeven dan niet meer op elkaar te wachten en wissels worden overbodig gemaakt met een ‘dive-under’, waar sporen elkaar kruisen.

De werkzaamheden zijn in volle gang. Op het traject worden nieuwe viaducten gebouwd de oude vervangen. De stalen spoorbrug bij de Soestwetering en Zalnese wetering, wordt vervangen door een betonnen viaduct.

De komende drie jaar wordt gewerkt aan deze zeer omvangrijke klus, waarvan na maandenlange voorbereidingen het officiële startschot half april werd gegeven. De spoorklus is een gigantische operatie die tot en met 2021 gaat duren.

Treinen uit de richting Meppel (Groningen en Leeuwarden) kunnen vanaf dat moment tegelijk met treinverkeer van en naar Emmen station Zwolle binnenkomen en vertrekken. De 'corridor' naar Meppel zal daardoor toenemen in betrouwbaarheid en capaciteit.

Bekijk hier de fotoreportages van de werkzaamheden.