Holterman Shipyard in Meppel bouwt jachten met vakmanschap en passie. 'Je kan het zo gek niet bedenken of we kunnen het (laten) maken'

In de rubriek ‘Made in...’ laten we zien wat bedrijven in onze regio maken en vertellen we het verhaal achter die producten en ondernemingen.

Julian van Santen en algemeen directeur Herman Timmerman voor de X-treme 54.

Julian van Santen en algemeen directeur Herman Timmerman voor de X-treme 54. Foto: Martijn Bijzitter

Industrieterrein Oevers D is de thuisbasis van Holterman Shipyard. Men bouwt hier jachten met de uitstraling en specificaties van een superjacht, maar dan pocket size . Eigenaar Robbert Holterman is de tweede generatie aan het roer van dit specialistische jachtbouwbedrijf en daar is hij trots op.

Bedrijvigheid achter de deuren

Op de werf aan de Zomerdijk is het schijnbaar rustig, maar binnen wordt er hard en met precisie gewerkt aan de nieuwste modellen naar een design van Bernd Weel, een ontwerpstudio gespecialiseerd in het exterieur van motor- en zeiljachten: de X-treme serie.

Projectmanager Julian van Santen vertelt over het traject van aanbesteding tot overdracht aan de eigenaar: „Nadat het ontwerp is gemaakt, wordt er door een naval architect (scheepsbouwkundig ontwerper) berekend wat voor constructie, staaldikte en gewichtsverdeling nodig zijn om er een veilig en makkelijk hanteerbaar schip van te maken. Als er zich een koper aandient gaan we om tafel om alle wensen van de toekomstige eigenaar op papier te zetten. We gaan in op de kleinste details, van motorvermogen tot behang. Dit heet custom made en je kan het zo gek niet bedenken of we kunnen het (laten) maken.”

Haalbaar ontwerp

„De wensen van de klant worden omgezet in een technisch haalbaar ontwerp, want je kan je voorstellen dat het hebben van een zwembad op het dek invloed heeft op het totaalplaatje. Het schip moet ook stabiel en in het geval van de X-treme, zeewaardig blijven”, legt Van Santen uit. „Ook een interieurarchitect gespecialiseerd in schepen wordt bij het proces betrokken om de eisen van de klant om te zetten in een werkbaar interieur.”

„Als we alles op papier hebben staan, kan de bouw beginnen. We laten het casco bouwen door een specialistische partij. Vervolgens komt dit casco hier bij ons in de werkplaats en gaan onze eigen specialisten aan het werk om het schip verder aan te kleden. Alleen bij bijzondere zaken nemen we een externe specialist in de arm. Alles wordt binnenshuis gedaan naar de hoogste kwaliteitseisen en daar zijn we bijzonder trots op.”

De oplevering

Als het jacht klaar is om te water te gaan is dat niet alleen een feest voor de eigenaar, maar ook voor het hele team van Holterman Shipyard. „Je bent bijna twee jaar met een project bezig bent en als je dan eindelijk het resultaat in het water ziet liggen en de proefvaart en testfase kunnen beginnen, blijft dat een bijzonder moment,” geeft Van Santen aan.

„Met de huidige digitale technieken kunnen we tot in het kleinste detail berekenen hoe het gedrag van een jacht zal zijn, de eigenaar kan het interieur in 3D bekijken, maar niets haalt het bij het daadwerkelijk aan boord stappen en los van de oever komen. Met deze X-treme serie hopen we in de toekomst menig jachtbezitter een behouden vaart te laten beleven.”