Thecla Bodewes

Thecla Bodewes, eigenaar van scheepswerven en boegbeeld van ministerie van Economische Zaken, is voor uitbreiding Meppeler haven

Thecla Bodewes Foto: Archief Duncan Wijting

Werfeigenaar Thecla Bodewes is per 1 april door het ministerie van Economische Zaken benoemd tot boegbeeld van de topsector Water en Maritiem. Ondanks de drukke werkzaamheden voor de scheepswerven in Harlingen, Hasselt, Kampen en Meppel maakt ze voor deze prestigieuze functie graag tijd vrij.

Zij heeft de benoeming vooralsnog voor een periode van twee jaar aanvaard. Onder haar leiding moeten water- en deltatechnologie en maritieme techniek, bij uitstek Nederlandse specialismen, op de kaart worden gezet en zoveel mogelijk geëxporteerd naar de rest van de wereld. „Het is ook belangrijk voor onze regio om hierin mee te liften.”

Ook voor Thecla Bodewes Shipyards is het in coronatijd alle hens aan dek. Het binnenhalen van mooie orders gaat niet vanzelf. Voor haar scheepswerven was 2019 een extreem slecht jaar, mede door een coronavoorziening in 2020 die al in de jaarcijfers van 2019 is verwerkt. Toch heeft haar bedrijf 2020 afgesloten met een positief resultaat. Dit jaar werd een aantal fraaie successen geboekt, onder andere met het binnenslepen van een order voor een onderzoeksschip. „We zien nu echt weer de stijgende lijn.”

Nieuw schip van de nationale onderzoeksvloot

De bouw van het onderzoeksschip Wim Wolff werd gegund aan Thecla Bodewes Shipyards. Dit onderzoeksschip is het eerste nieuwe schip van de nationale onderzoeksvloot. De schepen worden beheerd door National Marine Facilities, onderdeel van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee.

Voor Thecla Bodewes Shipyards is de bouw van het moderne en duurzame schip een bijzonder project. „De groene, duurzame aanpak zijn principes die goed bij ons passen”, aldus Thecla Bodewes. „De filosofie van het schip zorgt samen met de ontwikkeling van een duurzaam dieselelektrisch systeem van het bedrijf D&A Electric voor een minimale vervuilende uitstoot. Bovendien is het schip zonder ingrijpende verbouwingen eenvoudig aan te passen aan nieuwe technologieën en energiebronnen.”

Binnen de levenscyclus kunnen energievoorzieningen verouderd raken

De verwachte levensduur van het onderzoeksschip bedraagt meer dan dertig jaar. Scheepsbrandstoffen worden steeds schoner, waardoor de uitstoot nog verder wordt beperkt. Binnen de levenscyclus van het schip kunnen energievoorzieningen verouderd raken. Thecla Bodewes Shipyards ontwikkelde daarom een bijzonder concept, dat het gebruik van alternatieve energiesystemen mogelijk maakt, zonder dat er een ingrijpende verbouwing van het schip nodig is.

TB Shipyards is gespecialiseerd in het bouwen van kleine zeehandelsschepen, passagiersschepen, duwboten, kotters en binnenvaartschepen. Maar voor reparaties, verlenging en onderhoud kan de maritieme wereld ook terecht bij de scheepswerf. Tijdens de coronatijd waren de eigenaren van binnenschepen aanvankelijk erg terughoudend om de werven voor reparatie en onderhoud op te zoeken. „Begrijpelijk. Heel Nederland was geschrokken van de impact van corona. Het heeft ons zorgelijke maanden bezorgd. Onze medewerkers zijn technisch zo goed geschoold, dat ze gemakkelijk naar andere bedrijven konden worden overgeplaatst. Dit is met een aantal collega’s gebeurd”, vertelt Thecla Bodewes vanuit haar kantoor in Meppel. „We zijn efficiënter gaan organiseren en hebben gesneden in de kosten.”

Waterstofboot en elektrisch aangedreven schepen zijn de toekomst

De innovatiekracht van TB Shipyards bracht uitkomst. Al onder de vorige eigenaar Klaas van de Werf was de toenmalige scheepswerf De Kaap voorloper op het gebied van innovaties. Er werden ontwerpen ontwikkeld voor gastankers met een laag gewicht die ’s zomers bij lage waterstanden toch konden varen met meer lading dan de concurrenten. Ook besparingen op het verbruik van brandstof had alle aandacht.

Thecla Bodewes heeft verder gewerkt aan de innovatieve kracht van haar scheepswerven. Op de werf in Meppel is al jaren geleden een waterstofboot gebouwd wat nu de brandstof van de toekomst is. Verder is 15 jaar geleden samen met D&A Electric gestart met elektrisch aangedreven schepen waarop een willekeurige energiebron aangesloten kan worden, zoals accu’s, gasgeneratoren of brandstofcellen. Toen nog zeer vernieuwend. Nu heeft zij zeven nieuwbouwschepen in aanbouw, allemaal met hetzelfde systeem en zeer weinig brandstofverbruik.

Hartstochtelijke ambassadeur van de Port of Zwolle

Haar staat van dienst leverde de verkiezing op tot Havenondernemer van het Jaar 2019 van de Port of Zwolle. Ze was al eens de nationale Zakenvrouw van het Jaar (2011) geworden. Ze is een hartstochtelijke ambassadeur van de Port of Zwolle dankzij de samenwerking tussen het bedrijfsleven en de deelnemende gemeenten. Het belang van de collectieve inzet van de havenbedrijven in Zwolle, Kampen en Meppel wordt bevestigd door de innige band met de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Bodewes wil graag dat de gehele watergebonden regio, zoals Zwartsluis en Hasselt zich ook bij Port of Zwolle aansluit.

Een van de gezamenlijke doelen is de meest vooruitstrevende havens op het gebied van duurzaamheid te worden. Met een duurzame infrastructuur. Daarmee kan Port of Zwolle zich volgens haar duidelijk onderscheiden. „De ondernemers zijn superactief. Ook de provincies en de gemeenten moeten hun schouders onder de samenwerking zetten.”

Uitbreiding Meppeler haven in de richting van Staphorst

Het is voor Thecla Bodewes geen vraag meer of de Meppeler haven in de richting van Staphorst moet worden uitgebreid. „Er wordt steeds meer over water vervoerd. Het transport van bepaalde stoffen gebeurt veel veiliger over water dan over de weg en door steden. Het vervoer per schip brengt veel minder uitstoot met zich mee per vervoerde ton dan het vervoer over de weg”, aldus Bodewes.

Als eigenaar van scheepswerven werd ze gevraagd voorzitter te worden van de raad van commissarissen van Scania Nederland. „De scheepvaart wordt steeds belangrijker in de logistieke keten met het wegvervoer. We kunnen veel van elkaar leren. Wij bouwen gecompliceerde schepen op een zeer efficiënte wijze. Met onze elektrische voortstuwing maken wij graag gebruik van de zeer schone Scania vrachtwagenmotoren om de uitstoot minimaal te houden.”