Een groep verkeersregelaars van SVBS, toen nog niemand van corona gehoord had.

Verkeersregelaarsbank: ‘Geen evenementen voor augustus’

Een groep verkeersregelaars van SVBS, toen nog niemand van corona gehoord had. Stichting Verkeersregelaarsbank Steenwijkerland

Steenwijk - Ze kregen het elk jaar drukker. Tot er medio maart vorig jaar abrupt op de rem moest worden getrapt. Corona strooide modder in het doorgaans soepel lopende motortje van de Stichting Verkeersregelaarsbank Steenwijkerland.

De mannen en vrouwen in hun herkenbare hesjes tref je onder normale omstandigheden overal aan, zoals bij corso’s, gondelvaarten, sportevenementen als skeeleren en wielrennen, en ga zo maar door. Maar evenementen liggen op de kont, en daarmee ligt ook de stekker uit de verkeersregelaarsbank. „Eerlijk gezegd verwacht ik ook geen evenementen voor augustus”, zo klinkt het somber uit de mond van voorzitter Bert Hanse.

De voorzitter heeft geen hoge pet op van de virusaanpak door het kabinet, en spreekt van ‘chaotisch en slecht beleid’. Triest, want wat was 2019 een geweldig jaar voor zijn organisatie. „Onze mensen werden als verkeersregelaar ingezet bij 93 evenementen. Voor de eerste maanden van 2020 stonden er ook al veertien evenementen in de agenda. Toen de persconferentie over de eerste lockdown was geweest regende het belletjes. Afzeggingen, de agenda stroomde leeg. Logisch, het mocht plotseling allemaal niet meer.” Aangezien de besmettingscijfers nog steeds te hoog zijn groeien ook voor dit jaar de twijfels bij organisatoren. „Vanuit Oldemarkt hebben we al een afzegging voor de Lambertmarkt. Die gaat niet door.”

‘Minder mensen’

Een paar jaar geleden had de verkeersregelaarsbank nog de beschikking over een veertig vrijwilligers. Dat aantal is met een kwart geslonken. „Nu nog zo’n dertig. Mensen krijgen ander werk, verhuizen, en veel activiteiten zijn op zaterdag. Dan willen ze ook weleens thuis zijn of wat anders doen.” Als het virus onder controle is ,verwacht Hanse veel activiteiten in korte tijd. „Want dan wil iedereen los en hebben we toch wel een structureel vrijwilligerstekort. In 2019 hadden we soms vier evenementen in een weekend.” De voorzitter heeft zowel bestaande als nieuwe verkeersregelaars wel iets te bieden. Oftewel het werk hoeft niet helemaal voor niks. Al is ‘lol’ wel het belangrijkste. „Naast reiskostenvergoeding gaat het om vijf euro per uur. Met de belastingdienst hebben we de afspraak kunnen maken dat dit bedrag belastingvrij is.”

Rust bewaren

Niet iedereen is geschikt. Er is een soort van screening. „Je moet anticiperen en de rust bewaren. Schreeuwen is een teken van onmacht. Ook moet je geen discussies aangaan en het kan geen kwaad om hulp van anderen te vragen als je er niet uit komt.” Een potentiële nieuwkomer krijgt eerst een gesprek. Daarna gaat een kandidaat met een ervaren verkeersregelaar een keer de weg op. Dat resulteert in een evaluatie, om te zien of beide partijen tevreden zijn. Bij geschiktheid zorgt de stichting voor een hesje, portofoon, en andere benodigdheden. Een vrijwilliger hoeft dus geen kosten te maken. Voor meer informatie of aanmelden als verkeersregelaar, www.svbs.nl .

Bert Hanse verzorgde jarenlang zelf face to face opleidingen voor verkeersregelaars, totdat in maart 2013 werd overgestapt op het digitale e-learning. „Persoonlijk vind ik dat geen verbetering. Een kandidaat scoort punten, maar als je iets fout doet weet je niet waarom. Want daar krijg je geen antwoord op.” In de praktijk blijkt dat voormalig vrachtwagenchauffeurs het vak van verkeersregelaar vaak als leuk ervaren. „Dat zijn over het algemeen rustige mensen die zeer geïnteresseerd zijn in verkeerssituaties.”

‘Eisen provincie’

Hanse is niet blij met eisen van de provincie Overijssel. „Die vraagt bij evenementen op punten waar een stukje provinciale weg zit, of een kruising met provinciale wegen, beroepsverkeersregelaars.” Een geluk daarbij voor SVBS is dat er bij de evenementen hier niet zoveel van dat soort punten zitten. Opleiden van een vrijwillige verkeersregelaar tot een ‘beroeps’ kost tussen de 500 en 600 euro per persoon. „En toen trok onze penningmeester aan de bel. Door het wegvallen van evenementen werd ons banksaldo alleen maar minder en om kosten te besparen werden vaste kosten als extra verzekering voor verkeersregelaars en vergunning voor portofoongebruik stopgezet. Dit alles in goed overleg met de verzekeraar en het AT (Agentschap Telecom).”

Duur geintje

Bert noemt de eis van de provincie overdreven. „We werken met mensen die prima zijn ingevoerd in de plaatselijke situaties. Die doen hun werk zonder die extra opleiding meer dan goed.” Naast dat SVBS zelf tegen de hoge kosten aanhikt, werkt dit ook aan de andere kant op een hele vervelende manier door. „Want we moeten onze kosten doorberekenen aan organisaties.” En dat blijkt in de praktijk een duur geintje. „We moeten dan iets van 25 euro per uur in rekening brengen. Waarschijnlijk kunnen ze dat niet betalen. Dat is veel geld hoor.” De samenwerking met de gemeente is goed, hoewel? „Steenwijkerland heeft nog steeds geen afsleepregeling voor voertuigen. Als een auto gevaarlijk in de weg staat, kunnen we niks doen. Organisaties maken hun evenement vaak al lange tijd van tevoren bekend. Wat het beste is? Een afsleepbedrijf bellen en de eigenaar van de auto de kosten laten dokken…” 

 

Don van der Veen