Watersportbedrijf Bomert in Giethoorn heeft de wind mee

De spiksplinternieuwe showroom van de familie Bomert.  Martijn Bijzitter

Giethoorn – Een paradepaardje in de buitencategorie, zo kan met recht de spiksplinternieuwe showroom van de familie Bomert - Harry (58), Thea (56), Ilse (30) en Wouter (28) – aan de Beulakerweg in Giethoorn worden genoemd.

 “Hier komen de boten beter tot hun recht”, stelt Harry Bomert vergenoegd vast als hij zelf ook weer bewonderend zijn oog laat vallen op de glimmende vaartuigen in de nieuwe en ruim bemeten uitstalling (2750 vierkante meter).

“Met dit gebouw zijn we ook klaar voor de toekomst”, zegt de huidige directeur van het Gieterse watersportbedrijf, “zodat de kinderen er ook verder meekunnen.” Wie de nieuwe showroom binnenloopt – momenteel overigens nog niet mogelijk vanwege de coronabeperkingen – kan zelf zien dat de nieuwe hal tot een indrukwekkende en bovenal puike etalage van sportboten, sloepen, rubberboten en accesoires is getransformeerd. Zo’n 60 exemplaren, verdeeld over twee verdiepingen, in verschillende afmetingen en uitvoeringen staan hier te wachten op een nieuwe eigenaar. Dat kan volgens Bomert rap gaan. Sterker nog, een groot deel van het assortiment is al uitverkocht. “Maar”, sust Bomert, “we hebben nog wel een behoorlijke voorraad hoor.”

Wind mee

Het watersportbedrijf, met twee vestigingen in Giethoorn, heeft de wind mee ondanks of misschien wel door de coronacrisis. De polyestervaartuigen, sloepen en rubberboten vliegen met de snelheid van een speedboot de deur uit en niet alleen de fonkelnieuwe, ook de verkoop van de occasions aan de Vosjacht loopt goed. “Sommige boten zijn al verkocht voordat ze op het internet te koop worden aangeboden”, meldt Ilse Bomert. Zij is niet alleen zeer tevreden over de verkoopcijfers, maar zij is ook enthousiast over het product dat zij aan de man/vrouw brengt. “Je verkoopt niet alleen een boot, je verkoopt ook een stuk beleving, een stuk vakantie.”

Vader Harry kan de woorden van zijn dochter alleen maar volmondig beamen. “Mensen laten ook weten dat zij op de boot een echt vakantiegevoel hebben. Afgelopen jaar was het druk voor de watersport. Een vakantie naar het buitenland zat er voor de meesten niet in en daarom staken veel mensen het geld in de aanschaf een boot. Vooral de sloepen zijn in trek”, zegt Bomert, “dat is nu zo’n typische Nederlandse binnenvaartboot, die het erg goed doet.”

Toekomst

Bomert heeft een breed assortiment met een beperkt deel elektrisch aangedreven vaartuigen. “Die verkochten wij 25 jaar geleden al, maar het zet nog niet echt door. De beperkte actieradius is het grootste probleem bij elektrisch varen. Het heeft wel toekomst maar dan zullen er betere en compactere accu’s moeten worden ontwikkeld. Wel houden we dit nauwlettend in de gaten, want we verwachten wel dat dit een product voor de toekomst is.”

De bouw van de nieuwe showroom aan de Beulakerweg werd vorig jaar rond Pinksteren afgerond. De hal werd echter, ook al weer vanwege corona, zonder enige ceremonieel vertoon in gebruik genomen. “We hebben nog geen officiële opening gehad, maar we proberen dat nog wel een keer te doen zodra het mogelijk is.” Naast de showroom bevinden zich hier ook de kantoren en er is een grote ruimte met een uitgebreid assortiment aan accessoires. In de werkplaats bevindt zich een moderne bootlift met een capaciteit van 4 ton.