Bridget Portijk mag eindelijk haar visitekaartje afgeven in Ermelo: 'Na rustig anderhalf jaar een klinkende zege'

De prachtige Kawasaki 250cc viertakt motor stond al een tijdje zon te happen in plaats van zand en stof. Om de simpele reden dat motorcross niet mocht. Nu is er eindelijk groen licht, en kon Bridget Portijk voor het eerst op deze nieuwe motorfiets een wedstrijd rijden. En dat leverde op het fraaie circuit van Ermelo meteen een klinkende overwinning op.

Bridget Portijk kon voor het eerst in anderhalf jaar weer een wedstrijd rijden.

Bridget Portijk kon voor het eerst in anderhalf jaar weer een wedstrijd rijden. Foto: Arjen Portijk

De laatste wedstrijd waar de Tukse aan de start verscheen was voor coronatijd in Den Ham. Dat was nog op haar 85cc motor. In het afgelopen anderhalf jaar heeft Bridget, die zeventien lentes telt, zeker niet stilgezeten. „Hier en daar wat getraind, en een knieoperatie ondergaan. Het gevoel is weer goed.”

De start van het motorcross seizoen is een voorzichtige. „Want een grote ONK wedstrijd mag nog niet, maar clubwedstrijden wel.” En daardoor stond ze voor het eerst in wedstrijdverband aan het vertrek op haar Kawasaki bij Motorclub Volgas in Ermelo.

‘Motorfiets is fantastisch’

Een klik tussen coureur en motorfiets is er zeker. „De motor voelt heel krachtig en direct aan. Met het veringspakket van Ohlins stuurt de motor ook fantastisch goed”, zo is de ervaring. De eerste trainingstijd gaf al aan dat Bridget goed in haar vel zat. Ze kwalificeerde zich in de damesklasse als tweede. In de eerste manche bij haar allereerste start achter het starthek op een 250cc motor liet ze zien dat ze één is met haar motor. Direct van voren kon ze goed mee, ook tussen de 125cc jongens.

Helaas werd Bridget halverwege de wedstrijd, volgens omstanders opzettelijk, aangereden en werd ook gezien dat deze coureur nog even een klap tegen de helm erbij uitdeelde. Iets wat niet geaccepteerd werd door Bridget. Nadat er geen redelijk antwoord kwam van de coureur, maakte ze van het voorval melding bij de jury. Gelukkig was het voorval opgemerkt door anderen, en heeft de betreffende coureur terecht keurig zijn excuses aangeboden. Door het voorval was het voor Bridget lastig om ritme te houden, maar werd ze uiteindelijk nog keurig tweede achter Lynn Kelders en voor Vera Boertien.

‘Tweede manche in de knip’

In de tweede manche liet Bridget zien dat de eerste start geen toevalstreffer was. Na een mooie rit op de leidende positie, was het toch de snelle Lynn Kelders die voorbij kwam. Kort daarna kon Kelders een gevallen coureur niet meer ontwijken, en kwam onfortuinlijk ten val. Portijk kon daarvan dankbaar profiteren en de tweede manche op haar naam schrijven voor Vera Boertien. Hierdoor mocht Bridget in haar eerste race op haar 250cc viertakt Kawasaki op het hoogste treetje van het podium klimmen. Vera Boertien werd tweede, en Lynn Kelders derde.