Motorcoureur Leon Stolte uit Nieuwleusen.

Leon Stolte toont sterke progressie in strijd om NK wegrace

Motorcoureur Leon Stolte uit Nieuwleusen. Frens Jansen

​Nieuwleusen - Vanaf zijn derde jaar reed motorcoureur Leon Stolte uit Nieuwleusen z’n rondjes op de crossmotor. Toch maakte hij drie jaar geleden ineens de overstap naar de wegrace.

De inmiddels 19-jarige timmermanszoon laat daarin elk jaar forse progressie zien en nu drukt hij zijn neus tegen het venster voor de podiumplaatsen om het Nederlands kampioenschap. Daarmee bewijst hij het ongelijk van alle critici.

Financieel heel moeilijk

„Ik begon heel vroeg met motorcross en dat heb ik altijd met veel plezier gedaan”, vertelt Stolte over zijn carrièrestart. „Ik boekte daarin ook elk jaar progressie, tot ik op een niveau kwam waarbij het financieel heel moeilijk werd om het materiaal op het niveau van de concurrentie te krijgen. Daar kwam bij dat onze motor heel vaak stukliep en dat wierp ons telkens ver terug. Uiteindelijk voelde ik me niet meer lekker op de motor en hebben we besloten niet door te gaan. Dat was erg jammer, want ik had wel het gevoel dat ik in de motorcross nog een stap vooruit kon maken.”

De Nieuwleusenaar was tijdens zijn crosscarrière al eens gevraagd om de overstap naar de wegrace te maken, maar dat aanbod werd vriendelijk afgeslagen. Na het einde van zijn crossloopbaan was het ook niet de bedoeling om een doorstart te maken op het asfalt. Hier kwam verandering in toen het Start Racing Team uit zijn woonplaats Stolte benaderde. „We hadden niet het plan om wegraces te gaan rijden, maar Start Racing bood ons de kans om eens te testen op een 300 cc-motor en dat is beide partijen goed bevallen”, legt de jonge coureur uit. “In het begin was het heel erg wennen. In de eerste ronden leek het nog nergens op. Heel veel mensen die me van de cross kenden, zagen het niet gebeuren dat ik op een succesvolle manier de overstap naar de wegrace zou kunnen maken. Simpel rondjes op het circuit rijden: daar zou het volgens hen bij blijven”, zo blikt Leon Stolte terug.

Met sprongen vooruit

Na de shakedown test kreeg hij een vaste plek bij het Nieuwleusense opleidingsteam, in de 300 cc-klasse van de OW Wegrace Cup. Door een gebrek aan deelnemers en dus concurrentie maakte hij halverwege zijn tweede seizoen al de overstap naar de 600 cc. „Ik heb er heel goed aan gedaan om in de 300 cc-klasse te beginnen, want door het gebrek aan topsnelheid leer je daar met sturen het verschil te maken.”

In de 600 cc-klasse ging Stolte snel met sprongen vooruit. „Vlak voor de coronacrisis zaten wij in Spanje voor een voorjaarstest. Daar heb ik heel veel kilometers gemaakt en veel geleerd. Niet lang daarna ging Spanje op slot en moesten we zo snel mogelijk terug naar Nederland. Daarna duurde het natuurlijk tot juli dat we weer konden rijden.” In zijn eerste race na de coronastop eindigde Stolte op een achtste positie: „En dat met een enkel vol hechtingen, na een ongelukje op het werk.”

Een goede start van het seizoen, maar een weekend later ging het mis: Leon Stolte crashte door een vastgelopen voorrem en brak zijn sleutelbeen. Hij miste twee wedstrijden en dat wierp hem ver terug in de stand. „Gelukkig hadden we een  break van vijf weken, waardoor ik goed kon herstellen. Door een speciale laserbehandeling konden we de hersteltijd ook nog eens met drie weken verkorten. Zo kon ik in het derde weekend weer pijnvrij aan de start staan.”

De Nieuwleusenaar eindigde vervolgens bij elke wedstrijd in de top 10. Hij mocht de laatste wedstrijden vanaf de 3de plaats op de grid starten en pakte in de laatste race van het seizoen zijn eerste podiumplaats. Hij kwam als derde over de meet. „Ik had de ambitie om op het podium te komen, maar ging er niet van uit dat het zou lukken.”

Ambitie

De sterke progressie van Stolte heeft hem voor volgend jaar opnieuw een plaats opgeleverd in zijn huidige team. „Ik ken het bestuur van Start Racing al jaren en het was al snel duidelijk dat we de samenwerking zouden verlengen. We moesten alleen het financiële gedeelte nog rondmaken. Mijn vader werkt in de bouw, ik doe de opleiding tot timmerman en we hebben veel sponsors uit de bouw. Die zijn de crisis gelukkig goed doorgekomen en blijven ons steunen. Vorig jaar was de ambitie om in de top 10 te rijden. Volgend jaar hoop ik constant bij de eerste vijf te zitten.”

Het is nog onduidelijk hoe corona het komend wegraceseizoen gaat beïnvloeden. Voorlopig staat de eerste race gepland voor 10 april, op het TT Circuit in Assen.

 

Barry de Vries