Twan Smits uit Steenwijk gaat voor top vijf in IDM Supersport 300 klasse: 'Eerste podiumplaats heb ik al te pakken'

Helmen, kleding, en een motorpak liggen kriskras door de kamer. Buiten voor de woning staat de caravan al uitnodigend met de deur open, klaar voor vertrek. „Twee dagen lekker trainen op Assen met Team Apreco”, zegt Twan Smits. De 17-jarige Steenwijker motorcoureur is zichtbaar en hoorbaar blij met het sportieve verzetje. „Ja, ik heb hier wel even zin in. Druk met de schoolexamens Havo, gaat voor mijn gevoel best goed. Nog één examen te gaan.”

Motorcoureur Twan Smits verwacht veel van het nieuwe seizoen.

Motorcoureur Twan Smits verwacht veel van het nieuwe seizoen. Foto: Sieb van der Laan

En daarna een HBO opleiding? „Is wel de bedoeling. Ik denk aan een ICT studie. Vind ik leuk en er zit voldoende werkgelegenheid in.” Vader Wout zegt dat motoren ook steeds meer computergestuurd zijn. „De hele motorfiets zit barstensvol met elektronica.”

Vorig jaar februari zat Twan vol ambities aan de vooravond van het debuutseizoen in de IDM Supersport 300 klasse. Twee weken later zorgde corona ervoor dat het land op slot ging en zo konden de sportieve aspiraties voor een half jaar de ijskast in.

‘Assen was geen succes’

Het duurde tot eind augustus voordat Smits op zijn blauwe Yamaha 300 met kuipnummer 85 weer eens in wedstrijdverband over een circuit scheurde. „Assen, nee een succes was dat niet. De instructies vooraf klopten niet helemaal, en de afstelling van de motor ook niet. Het reed voor geen meter.” Doordat de coronaregels enige versoepelingen hadden ondergaan, moesten er plotseling vijf wedstrijden in een week of vier worden afgewerkt. „Op de Sachsenring ging het met ondersteuning van het Ten Kate Racingteam al een stuk beter. Daar was ik achtste of negende. En daarna ging het aardig beter.” Het was een leerjaar, zo klinkt het nuchter. Dat werd traditiegetrouw besloten op het circuit van Hockenheim. En daar liep de jonge coureur zowaar tegen een tijd en geldstraf aan. „Dat noemen ze een penalty. Duitsers zijn heel erg van de regels. We hadden een extra motorblok gebruikt, en dat bleek niet te mogen. Ook nog een geldboete van 250 euro. Nou ja? In de tweede race werd ik negende. Voelde een beetje als sportieve wraak.”

Twan komt nog even terug op de strenge regels. „Na zo’n race worden in het Parc Fermé de motoren onder de loep genomen. En dan is het maar de vraag waar ze precies het accent op leggen. Zo mag een motorfiets bijvoorbeeld niet te licht zijn, dan moet je hem verzwaren. En racen mag alleen op Pirelli banden, want dat is de sponsor.” Een beperkt aantal races vorig jaar, en dat begon met malheur op Assen. Dat maakte een hoge klassering niet echt meer mogelijk. „Noem het maar een leerzaam debuut. Ik ben zeventiende in het eindklassement geworden van in totaal achtendertig rijders. Zo slecht was het nog niet.”

‘Lat ligt dit jaar hoger’

De sportieve lat is voor het nieuwe seizoen aardig hoger gelegd. De voorziene openingsraces op de Lausitzring in het Duitse Brandenburg werden vanwege corona nog geschrapt. „Ik dacht aanvankelijk aan het halen van een podiumplaats, maar dat is nu al gelukt. In Ochersleben ben ik derde en vijfde geworden. Daarom heb ik mijn doel voor dit seizoen ook wat bijgesteld. Een plaats in de top vijf van het eindklassement, daar wil ik eigenlijk wel voor gaan.” Twan loert in de agenda waar de data van de naderende races al in staan. „Komend weekend zitten we in Tsjechië. Racen op het circuit van Most. Vervolgens zijn de races op Assen, de Redbullring in Oostenrijk, en Hockenheim.”

In coronatijd was het vooral fietsen en hardlopen om in conditie te blijven. Twan is blij dat het echte spektakel op twee wielen weer begonnen is. „We zouden al een paar keer trainen op het Spaanse Alcarràs, maar dat kon steeds niet vanwege corona. Nu komen er gelukkig weer echte raceweekenden, met trainingen op vrijdag, twee kwalificaties op zaterdag, en twee races op de zondag.”

Ook ouders Wout en Ellen zijn blij met het plaatsje voor hun zoon bij Team Apreco. „Want privé rijden is niet te betalen. Als je motorblokken, banden en andere zaken zelf moet aanschaffen ben je zo blut. Het is echt een dure sport. Maar wel een mooie.” Twan heeft bij het team ook een personal coach, een man voor de data, en een gedreven teambaas in de persoon van Evert Blom. „Alles moet optimaal werken. Want details maken in deze tak van sport het verschil.”