Binnenpad in Giethoorn is weer als nieuw, maar ook bij het oude: 'Het moest authentiek blijven'

Tevreden zijn ze, de betrokkenen bij het vernieuwen van het Gieterse Binnenpad. In de afgelopen maanden is keihard gewerkt aan het pad. Zestienhonderd meter nieuw asfalt, vier vernieuwde bruggen, 22 aangepakte vonders, nieuwe verlichting, zitbanken, prullenbakken en 34 nieuwe bomen.

Projectleider Arjan Vroklage gaat voor.

Projectleider Arjan Vroklage gaat voor. Foto: Wilbert Bijzitter

Een knap staaltje werk, en weet je niet beter, dan valt het in het straatbeeld niet eens op. Donderdagochtend werd stilgestaan bij de opening van het vernieuwde pad.

Authentiek

Het is geen alledaagse klus geweest. Want wie in Giethoorn aan de bak gaat, heeft altijd te maken met beperkende omstandigheden én toerisme. En dan lag corona ook nog eens op de loer. Op sommige plekken is het lastiger werken dan op andere punten. Wethouder Marcel Scheringa noemt de klus dan ook ‘indrukwekkend’. „En dat in zo’n omgeving, waar voortdurend het vergrootglas op staat. Het is heel goed gelukt: kom je hier als bezoeker, dan denk je dat zo’n brug er al honderd jaar ligt. De authenticiteit is goed behouden.”

Het Binnenpad is niet het enige pad in het waterdorp dat onder handen wordt genomen. In de komende jaren volgen ook het Noorderpad, het Molenpad, het Zuiderpand en de Langesteeg. Voor alle projecten samen is 2,9 miljoen euro beschikbaar. Aan de Binnenpad-fase is een miljoen euro gespendeerd.

Het moest dus zo blijven als het was, maar toch nieuw zijn. En dat is een behoorlijke uitdaging gebleken geeft Arjan Vroklage, projectleider van de gemeente Steenwijkerland, aan. „Het pad en de bruggen waren nodig aan een beurt toe. Eerste aandachtspunt van de werkgroep was de zijkant van het pad, die ‘grillig’ moest blijven. Niet strak.” Ook als belangrijk genoemd: „Geen veranderingen, want een beschermd dorpsgezicht en het karakter moet behouden blijven.”

Bouwen en toch doorgaan

Op één van de drukste punten van Giethoorn, bij het standbeeld van Albert Mol, lag misschien wel de grootste uitdaging. De naastgelegen brug moest er drie weken uit. Hoe krijg je dan bewoners en bezoekers van de ene naar de andere kant? Er werd een aluminium noodsteiger gebouwd. ”Zo opgesteld dat er zo weinig mogelijk hinder was”, zegt Vroklage.

Gedurende de hele winter is er doorgebouwd. Vanwege corona en vorst is er drie weken vertraging opgelopen in het zo strakke schema. Ondertussen werden verkeersambassadeurs ingezet tijdens asfaltwerkzaamheden. „Daarin heeft iedereen goed meegedacht”, klinkt het tevreden.

Bloembakken hangen

Wethouder Bram Harmsma is blij met het resultaat: „Giethoorn is ons internationaal topicoon. Daar zijn we echt trots op. Om wat moois te behouden moet je soms onderhoud plegen, om naar een volgend niveau te gaan, zodat het mooi blijft. Gelukkig, kan ik wel zeggen, hebben de paden veel te verduren van de bezoekersstromen. Dat maakt Giethoorn zo uniek en aantrekkelijk. In de ruimtelijke kwaliteit hebben we nu een enorme slag geslagen.”

En dan het nu. Giethoorn ligt er als altijd fraai bij. Het Binnenpad in een nieuw jasje, maar alsof er dus nooit iets is gebeurd. Wethouders, aannemers, bouwers en betrokkenen lopen over het pad voor de officiële opening. Ondertussen hebben bewoners de eerste bloembakken alweer aan de brug gehangen. Een vrolijk en vooral vertrouwd beeld, precies wat de bedoeling was.