Dubbelvoorstelling MacBeth en Comedy of Errors: geslaagde première in feeëriek Shakespearetheater Diever

Donder, bliksem en bakken regen op vrijdagmiddag, maar de weergoden zijn de première van de jubileumvoorstelling van Shakespearetheater op vrijdagavond 6 augustus gunstig gezind: het blijft bijna droog. Een sfeerverslag van een geslaagd avondje Shakespeare.

De Schotse koning Duncan heeft alle vertrouwen in MacBeth.

De Schotse koning Duncan heeft alle vertrouwen in MacBeth. Foto: Wilbert Bijzitter

Al ruim een uur voor de voorstelling lopen de parkeerplaatsen aan de Hezenes en rond het openluchttheater vol. De première is met 750 bezoekers stijf uitverkocht. Jong en oud, van internetondernemer Ben tot oud-Commissaris van de Koningin, het publiek van Shakespeare kent geen vaste omschrijving. Zoals elk jaar is alles tot in de puntjes geregeld en zijn de vele vrijwilligers in touw als parkeerwachters, nu ook als extra controleurs voor de QR-codes van de coronacheck apps, begeleiding naar het theater, er is koffie, (fris)drank en koek verkrijgbaar. Onder hen zien we ook onze oud-collega en bekende inwoner van Diever, Jan Blaauw, in actie: hoogst waarschijnlijk is hij wel één van de vrijwilligers van het eerste uur. De Shakespeare liveband, bestaande uit Jeroen de Jong, Arend Huisman, André en Henk Gubbels en Henk Visser, zorgt voor een feestelijk flowerpower welkom. 75 Jaar nadat huisarts Broekema zijn grote hobby theater maken voor de bevolking van Diever en omstreken is het Shakespeare Theater Diever uitgegroeid tot een fenomeen met landelijke bekendheid, goed voor zo’n 24.000 bezoekers op jaarbasis.



Twee voor de prijs van één

Shakespearetheater Diever viert het 75-jarig jubileum met een dubbelvoorstelling. Twee voor de prijs van één. De twee kortste stukken van Shakespeare zijn samengevoegd tot één avondje uit. Het duistere drama MacBeth wordt gecombineerd met het luchtige Comedy of Errors. Dat klinkt duizelingwekkend: twee voorstellingen door elkaar heen? Met zo’n 25 spelers, die bijna allemaal een dubbelrol vervullen? En het tempo van dit theatergezelschap ligt altijd al behoorlijk hoog. Benieuwd wat artistiek leider Jack Nieborg er van gemaakt heeft. Hij zit zelf overigens gewoon op een stoeltje tussen het publiek.

Dat valt niet tegen. De bizarre tumultueuze ontwikkelingen in de Comedy of Errors zorgen voor vette lachsalvo’s, vlot gespeeld, vol woordgrappen en royaal gebruik van naamwoorden (‘de opgepoetste oogverblindende ketting met de glimmende gouden balletjes’). De spelers gaan heerlijk tekeer in hun (dubbel)rollen, zonder onderscheid tussen man en vrouw, en creëren opperste verwarring rond twee identiek uitziende tweelingen. En als de verwarring het toppunt bereikt, gaat de knop opeens om en is er rust. We worden meegenomen naar een andere tweeling in Schotland, de zonen van de Schotse koning Duncan. Deze koning wordt vermoord door zijn gewaardeerde strijder MacBeth, die door zijn vrouw is opgehitst (‘de koning blijft hier slapen, maar hij mag nooit meer wakker worden’) om zelf koning te worden. De tweeling Malcolm en Donalbain vluchten naar Engeland. Gekweld door gewetenswroeging, bizarre waanideeën en complotten, waaronder de brute moord op MacBeth’s wapenbroeder Banquo, komt voor iedereen het dramatische eind. En gaat de knop weer om naar de flitsende ontknoping van de Comedy of Errors. Corona komt niet in de voorstelling voor, zegt Jack Nieborg in diverse voorinterviews, maar we hebben toch een heel klein prikje gehoord: “Als je man zijn neus snuit in andermans elleboog,” beklaagt Adriana, de vrouw van Antipholus van Ephese, zich over haar mans ontrouw. Het decor is sprookjesachtig en wordt van alle kanten gebruikt en alle spelers gaan natuurlijk weer fantastisch gekleed in de in eigen beheer gemaakte kostuums, met voor iedereen ditmaal een rok.






Voor hoofdrolspeler (én eveneens oud-collega van Edu Actief) Floris Albrecht is het Shakespearetheater eigenlijk zo’n beetje zijn familie. Al als tienjarig jochie is hij er (vanwege een jeugdverliefdheid) terecht gekomen en sinds 2016 geeft hij regelmatig invulling aan een van de hoofdrollen. Ook nu zet hij niet alleen een geloofwaardige treurige MacBeth neer, maar ook een heerlijke Anthipholus van Syracuse in Comedy of Errors. En dat geldt ook voor alle andere spelers, die bijna allemaal een dubbelrol dragen. Philippien Bos zet een indrukwekkende Lady MacBeth neer. Voor meer achtergrondinformatie is er voor iedereen een glimmende jubileumuitgave van het tijdschrift William. Ditmaal een dubbel. Enerzijds is alles te lezen over de huidige voorstelling, de andere helft geeft informatie over de geschiedenis en bijzondere gebeurtenissen.



Eregasten

Natuurlijk zijn er eregasten op de jubileumpremière. Op de gereserveerde plaatsen veel bekende gezichten, maar ook trouwe bezoekers worden door het bestuur gewaardeerd. Het echtpaar Gerhard en Tiny Zijlstra-Heukeroth uit Meppel, bezoekt al 60 jaar elk jaar het Shakespearetheater. „Mijn vader verzorgde meer dan 20 jaar de grime in de tijd van dokter Broekema,” vertelt Tiny. „We hebben elkaar hier leren kennen en het is al die jaren steeds een uitje voor ons waar we allebei erg van genieten: de bijzondere sfeer van het openluchttheater, een goed verhaal, de mooie kostuums en altijd met een lach. Ook nu weer; ik zou het eigenlijk nog wel een keertje willen zien. En het is ook leuk als er bijzonder bezoek is, zoals van het koninklijk huis. We hebben koningin Juliana een paar keer gezien en later koningin Beatrix. Grappig was dat de scouting, die in de pauze altijd met de warme worst rond gaat, ook bij koningin Juliana langs liep en Juliana wilde ook wel een warme worst, maar ze moest gewoon betalen. Geen probleem. De koningin viste uit haar tasje een piepklein portemonneetje en betaalde de worst met muntjes met haar eigen beeltenis erop.” Gerhard en Tiny hebben lang in Velp gewoond, maar zijn weer terug in Meppel. Heimwee. „Het kwam door de Fietsvierdaagse. Het begon onderweg te regenen. We vroegen een boer of we in de schuur mochten schuilen en hij zei: ‘tuurlijk, de deur is toch lös’ en toen we onze boterhammen opaten, kwam hij met twee bekers melk aansloffen. De warmte van de Drentse taal. Dat is het.”

Drentse warmte was zeker voelbaar vrijdagavond en zal ongetwijfeld ook te voelen zijn bij de volgende uitvoeringen op 11, 13, 14, 18, 20, 21, 25, 27, 28 augustus en op 3, 4, 10 en 11 september. (Matinee 21 augustus). Kijk ook op www.shakespearetheaterdiever.nl , ook voor de livestream.