Enno Paulusma toont het ware gezicht in Galerie Steenwijk

Het inburgeringstraject had nauwelijks sneller en voorspoediger kunnen verlopen. Na vijftien jaar met partner Cees in Spanje gewoond te hebben keerde kunstenaar Enno Paulusma terug naar Nederland om dichter bij de (klein)kinderen te kunnen zijn. Onlangs verhuisden beide mannen naar het centrum van Steenwijk. Tijdens een eerste verkenning van het lokale cultuuraanbod ontmoetten zij een medewerker van Galerie Steenwijk die hen vertelde over een gat in de programmering, waardoor de opening van het nieuwe seizoen op losse schroeven stond. Het mes snijdt naar twee kanten. De seizoenstart van Galerie Steenwijk is gered door een solotentoonstelling van ‘nieuwkomer’ Enno Paulusma, die zich nauwelijks een betere introductie in zijn nieuwe woonplaats kan wensen.

Enno Paulusma: zelfportret met bril.

Enno Paulusma: zelfportret met bril. Foto Wim van der Beek

Galerie Steenwijk is al decennialang een perfect podium voor kunstenaars uit de Kop van Overijssel en ver daarbuiten. Het niveau van de exposities is hoog en terecht ontving de organisatie daarvoor de Anne Beeltje Cultuurprijs 2022. Het accent ligt op de regio, maar met enige regelmaat wordt ook werk van gerenommeerde kunstenaars uit andere delen van het land getoond. Dit keer is het podium geheel gereserveerd voor een solo-expositie van portretschilder en dichter Enno Paulusma, die landelijk in de schijnwerpers stond als deelnemer aan het tv-programma ‘Sterren op het doek’ waarin hij met twee collega’s Matthijs van Nieuwkerk portretteerde. Paulusma’s portretten zijn hyperrealistisch. Elke rimpel of oneffenheid in het gezicht van de geportretteerde wordt genadeloos blootgelegd. Zijn portret van Van Nieuwkerk werd uiteindelijk niet gekozen, omdat de ijdele presentator vond dat hij er te oud uitzag.

Gezichtsbedrog

Nieuws

menu