Inloop over station en omgeving: 'Het oude stationsgebouw van voor 1972 keert echt niet terug'

Veel Steenwijkers zouden het allerliefst het oude stationsgebouw weer terugzien, maar de kans dat er iets in die stijl nieuw gebouwd wordt is nihil. Tenzij ergens een hele grote zak met geld wordt gevonden, maar wethouder Bram Harmsma gaf woensdagavond duidelijk aan dat er geen onbeperkt budget is.

De vrije inloopmarkt over het Steenwijker intercitystation werd druk bezocht.

De vrije inloopmarkt over het Steenwijker intercitystation werd druk bezocht. Foto: Wilbert Bijzitter

Woensdagavond was er een inloop in De Meenthe waarbij belangstellenden konden aangeven wat zij belangrijk vinden bij de upgrade van het stationsgebouw en de directe omgeving. Ook was er de mogelijkheid een kijkje te nemen in het leegstaande stationsgebouw, waar ook jarenlang de PTT gevestigd was.


Troosteloos

Die kans grepen veel mensen aan. Het duurde even, want de sleutel was spoorloos, maar na een tijdje wachten ging de deur toch nog open. Niet dat er veel te zien was: het geheel biedt een behoorlijk troosteloze aanblik. Weinig tot niets herinnert aan de tijd voordat het pand zijn functie verloor. „Daar waren de balies!”, riep iemand. Een ander verbaasde zich over het feit dat alle ramen zijn afgeplakt/betimmerd. „Dat komt uit de periode dat er een kunststofmuseum in gevestigd was”, herinnert een ander zich. „Het was niet de bedoeling dat iedereen toen zomaar naar binnen keek.”

'Het huidige pand heeft zeker potentie!'

‘Het huidige pand heeft zeker potentie’

Het oorspronkelijke ontwerp van architect Cees Douma, zoals dat in 1972 verrees op de plaats van het vorige stationsgebouw, is helemaal niet zo lelijk, betoogde projectleider Rudy Sikkes van de gemeente Steenwijkerland. „Het had toen echt wel grandeur, met open gevels en veel glas. Maar door de jaren heen is wel eens wat afgebroken of dichtgesmeerd, waardoor het er niet beter op is geworden.” Inmiddels is het pand zo verloederd en verpauperd dat echt niemand het meer mooi vindt. „Jammer”, vindt Sikkes, „het pand heeft echt potentie. Het is heel moeilijk om er doorheen te kijken, dat geef ik toe, en er is echt wel meer nodig dan een likje verf, maar het kan écht weer een mooi visitekaartje worden. Het pand vertegenwoordigt zeker een bepaalde waarde. Het wijkt af van andere stations die in die periode in de zeventiger jaren werden gebouwd, omdat het een dubbelfunctie had: Spoorwegen met kaartjesverkoop en de PTT: samen onder één dak.”


Antikraak

Het oorspronkelijke pand is uitgebreid met een aantal bijgebouwen die geen waarde vertegenwoordigen. Bij binnenkomst is het lastig oriënteren: de ruimte waar eens de post gesorteerd werd, wordt nu gebruikt als opslag voor spullen van de Scouting, in afwachting van het nieuwe onderkomen aan de Onderduikersweg. Er is zelfs een complete marktkraam in geparkeerd. Op de trap naar boven liggen wat rommeltjes, er is een zithoek ingericht en er valt zelfs een pizzadoos te signaleren: het pand wordt antikraak bewoond, wat ook de aanwezigheid van sanitaire voorzieningen verklaart.

‘Denk ook aan de buurtbewoners’

Er ligt nog geen concreet plan klaar, in die zin is er nog van alles mogelijk. „Input van bewoners is dus nog steeds waardevol”, benadrukte wethouder Harmsma. De een vindt een flinke opknapbeurt voldoende, een ander zou het liefst rigoureuzer te werk gaan en de sloophamer hanteren, om een deel van het gebied te herontwikkelen voor woningbouw. „Staan er al projectontwikkelaars in de rij?”, was een vraag. Tijdens de inloop in De Meenthe spraken buurtbewoners hun zorg uit over parkeerproblemen en drukte rond het station en De Meenthe. „Prima om het levendiger te maken, maar houd het ook leefbaar voor ons als bewoners! Beperk de opknapbeurt niet tot het station en de directe omgeving, maar maak de cirkel groter”, was het advies.