Interactieve kindervoorstelling over leesboek 'Rekenen voor je leven': rekenen hoeft niet saai te zijn!

Rekenen saai? Dat hoeft helemaal niet: vrijdag 15 oktober van 19.00 - 19.45 uur verzorgen Ionica Smeets en Edward van de Vendel een interactieve kindervoorstelling in De Meenthe op basis van het boek ‘Rekenen voor je leven”.

Belinda Terlouw.

Belinda Terlouw. eigen foto

De voorstelling is gericht op basisschoolleerlingen maar ook op bijvoorbeeld studenten, leraren en rekencoördinatoren. Het is geen werkboek voor op school, maar een leesboek dat tijdens de rekenles er op school ook prima bij gepakt kan worden.

Geen saaie sommen

Wat gebeurt er als een klas de saaie sommen mag vervangen door rekenlessen die met hun eigen leven te maken hebben? In het boek komt groep zeven van de Rover Hoepsika-school in opstand tegen hun saaie rekenboek. De klas sluit een contract met hun juf en meester: dit jaar gaan ze rekenen met vragen die belangrijk zijn voor hun leven. Elke week één vraag. Aan bod komen vragen als Hoe win je alle spelletjes? Is plassen onder de douche echt goed voor het milieu? Zijn ijsjes overal en altijd even koud? En Hoe word je rijk?

Leerlingen een probleem laten oplossen

Belinda Terlouw uit Steenwijk, hogeschooldocent rekenen en wiskunde (KPZ), is enthousiast over het boek en hoopt dat het kan helpen om het rekenonderwijs een beetje mooier te maken. „Het is een leuk verhaal over een klas die in opstand komt omdat ze het rekenen zo saai vinden!” Dat is iets wat ze herkent in haar werk: „Ik kom op veel basisscholen en in veel gevallen is het rekenonderwijs verworden tot puur antwoord geven op een vraag… Ik heb veel gesprekken met leerlingen; in de loop der jaren heb ik een stuk of duizend leerlingen geïnterviewd en wat blijkt: veel kinderen vinden rekenen een beetje saai. Ik vind alleen het antwoord op de vraag niet zo belangrijk; ik wil weten hoe ze denken en wil ze aan het denken zetten, laten onderzoeken, een probleem oplossen. Dat zijn vaardigheden waar je in de maatschappij wat aan hebt.”

‘Er zijn meer zogeheten ‘laaggecijferden’ dan we denken’

Veel mensen komen op latere leeftijd in de problemen omdat ze door de bomen het bos niet meer zien, constateert Belinda. „Er zijn meer zogeheten ‘laaggecijferden’ dan we denken. We hebben best een complexe samenleving waarin getallen een belangrijke rol spelen. Dus is het belangrijk om onze kinderen op te leiden tot kritische burgers en probleemoplossers.” Ook leerkrachten zijn vaak blij als er een goed antwoord komt. ‘Maar is dat altijd reden tot blijdschap?? Laten we vooral niet al het denkwerk bij de kinderen weghalen! Maar ik besef dat dat best een cultuuromslag is.”

Wiskunde is overal te vinden in het leven van alledag; ga de natuur maar in, of laat kinderen in een zandbak spelen en stel dan de vraag: hoeveel zand zou er in deze zandbak zitten?’ „Wees nieuwsgierig en breng die nieuwsgierigheid over op kinderen. Wat vragen zij zich af? Waar gaat hun rekenhoofd op aan?”

Basisvaardigheden blijven belangrijk

Belinda benadrukt dat op deze manier kijken naar rekenonderwijs niet in de plaats komt van het aanleren van basisvaardigheden die natuurlijk onontbeerlijk zijn. Zoals optellen en aftrekken, breuken en tafels. „Maar dit ook! Kinderen zelf een probleem laten oplossen. Leerkrachten helpen soms teveel, waardoor ze het denkwerk bij de kinderen weghalen. Goed bedoeld, maar je leert het meest als je even ergens flink mee worstelt. En door vraagstukken die in het boek worden gesteld zoals ‘zijn ijsjes overal even koud’ maak je het zoveel leuker! Dan krijgt rekenen betekenis.”

Omdat ze zelf zo enthousiast is, heeft ze alle scholen aangeschreven om vrijdag met zoveel mogelijk leerlingen naar de voorstelling te komen.