Arjan Rosenboom mag in coronatijd smartphones en tablets blijven repareren.

Ondernemers centrum ploeteren voort in moeilijke tijden: ‘Twijfels of iedereen het gaat redden’

Arjan Rosenboom mag in coronatijd smartphones en tablets blijven repareren.

„Als ik ’s morgens de deur open doe krijg ik een dubbel gevoel. Ik mag open, maar elders in de straat blijven veel winkels gesloten. Nee, daar word ik niet vrolijk van. Al ben ikzelf wel blij dat ik wat mag doen”, zegt Arjan Rosenboom. Eigenaar van het gelijknamige Rosenboom Repair in de Oosterstraat.

Arjan mag open omdat reparatie van smartphones en tablets door de overheid is aangemerkt als essentieel. „Verkoop van accessoires, zoals telefoonhoesjes, mag nu niet. Ja, dat scheelt me zeker omzet.” De hoek waar de accessoires te vinden zijn is afgeplakt met tape in de vorm van twee grote kruizen. Daar gaat dus voorlopig ook echt het kruis over, tot er andere tijden aanbreken.

Geen vet meer op de botten

Rosenboom verwacht niet dat de crisis voor iedereen in het centrum zonder gevolgen zal blijven. „Ik denk dat meerdere collega’s geen vet meer op de botten hebben. Dan wordt het heel lastig. Zeker als de winkel je enige inkomstenbron is en je ook nog volledige huur en vaste lasten moet betalen. En het beroerde is dat er nog steeds geen uitzicht is op verbetering.”

Zelf heeft hij een regeling met de verhuurder van zijn pand. „Ik betaal in coronatijd de helft van de huur. Daar ben ik heel blij mee.” Arjan merkt somber op dat de gezelligheid uit het centrum is verdwenen. Ook zijn er weinig mensen in het winkelgebied. „We snakken met elkaar naar betere tijden. Dat de horeca en alle winkels weer open kunnen. We moeten geduld hebben, maar het is heel moeilijk.”

Ons leven afgepakt

„Een keuze heb je niet. Je moet je aan de regels houden”, zegt ondernemer Bert Pen. Een klant wist het deze week aardig te verwoorden. „Die merkte op dat ze door het beleid rond het coronavirus onze manier van leven hebben afgepakt. Zo voel ik het ook, maar we moeten het ermee doen toch?” Pen is blij dat klanten spulletjes bij zijn winkel in de Woldpromenade komen afhalen. „Soms bezorgen we ook, maar we hebben het liever dat mensen dingen zelf afhalen. Och, ik kreeg een belletje van mensen die boven de 80 zijn. TL-lampje stuk. En het is winterweer. Nou dan breng ik dat met liefde even langs hoor.”

De telefoon gaat regelmatig. Koperpoets, een sneeuwschep, een busje WD-40 om corrosie tegen te gaan en een paar spuitbussen worden klaargezet voor de klanten, die de boel even later komen ophalen. „Doordat klanten nu spullen mogen afhalen en er ook meer aan bezorging wordt gedaan is het in winkelstraten wat drukker geworden. Dat is best fijn. Op zaterdag was het voor corona topdrukte in de winkel.”Doordat bijna alle winkels in de stad gesloten zijn is het sfeerloos. „Ik draai nu denk ik zo’n twintig procent van de omzet van voor corona. Ik had vaak mensen in de winkel die even rondkeken, en dan spontaan iets kochten. Impulsaankopen, nou dat kan nu niet. Het is bestellen en bij de voordeur ophalen.” Volgens Pen keert de rust pas terug als iedereen gevaccineerd is. „En dat zal nog wel even duren.” De ondernemer heeft zelf wat vet op de botten. „Ik zit hier twintig jaar en heb een buffer opgebouwd. Daarbij is het wel vervelend dat je spaargeld nu anders moet gebruiken dan eigenlijk de bedoeling was.” Of iedereen het gaat redden? „Daar ben ik bang voor, nee ik vrees van niet. Zeker als je pas begonnen bent is het lastig. En je kunt wel een lening krijgen, maar dat geld moet ook weer terug.”

Lieve boodschap

‘Jullie zijn onmisbaar. Samen zijn we sterk en komen we deze bizarre tijd door’. Deze lieve boodschap prijkt op het raam van de winkel van Roel Fashion en Jeans in de Oosterstraat. Bij Roel Noord kunnen mensen kleding bestellen. Hij komt dan langs met een ‘pas-tas’ en de klant kan kijken of er iets voor hem of haar tussen zit. „Een vrouw belde me vanmiddag nog voor twee broeken voor haar vader. Dus anderhalf uur later een tas vol broeken gebracht. Ze heeft er twee gehouden en vrijwel direct het geld overgemaakt op mijn rekening.”

En soms is iemand ook heel snel iets nodig. „Een klant in Willemsoord ging trouwen en kon het riempje van zijn broek niet vinden. Dus direct met een riem naar Willemsoord om die man uit de brand te helpen. Van de meeste klanten weet ik de maten. Die kan ik onthouden, dat scheelt weer.” De normale omzet aantikken, van voor corona, is er ook voor Roel niet bij. „Nee, dit is kruimelwerk, maar ja je doet iets. Mijn telefoonnummer staat ook op het raam van de winkel. Mensen mogen mij bellen en dan kom ik langs met wat ze graag willen. Een hele dag in de winkel zitten doe ik niet, dat heeft geen zin.” Er positief in blijven staan, is volgens Noord het enige medicijn. „En dan is het geen nadeel dat ik al twintig jaar kleding verkoop in Steenwijk. Hoe mijn collega’s er voorstaan daar durf ik geen uitspraken over te doen, maar makkelijk zal niemand het hebben. Ja, ik denk wel dat ik deze crisis overleef als ondernemer.” Echt druk is het niet, merkt Noord nog op. „Het is ook voor klanten veel fijner om even binnen te lopen en wat rond te neuzen. Hopen dat de winkeldeuren snel weer open mogen.”