Proef ProRail met masten van circulair beton bij Steenwijk

Een van de masten wordt geplaatst. Foto: ProRail
De masten zijn pas geleden geplaatst tijdens het spooronderhoud tussen Meppel en Heerenveen. ProRail heeft hierbij samengewerkt met Strukton Rail.
„Tussen 2030 en 2050 lopen alle betonnen draagconstructies in het land tegen het einde van hun levensduur aan,” vertelt René Frans, installatieverantwoordelijke bij ProRail. „We vervangen ze nu overal door nieuwe stalen masten. Dat is mooi, maar het kan duurzamer. Bijvoorbeeld met dit circulaire beton.”
De voordelen van duurzaam beton is dat er bij de fabricage een flinke besparing op CO2 is ten opzichte van staal. Daarnaast zijn ze onderhoudsarm en hebben ze een levensduur van maximaal 100 jaar. De portalen sluiten naadloos aan op de bestaande fundering, zijn 100 procent recyclebaar en moeten deze voor minder storingen zorgen omdat de bekabeling in het betonontwerp wordt toegepast.