Steenwijker Formule 1-journalist Erwin Jaeggi komt met boek over F1-seizoen 2022. 'Was aan het eind nog flink aanpoten'

Formule 1-journalisten Ronald Vording en Erwin Jaeggi (rechts) op Circuit Zandvoort. Foto: Erik Junius

Met een tweede wereldtitel en vijftien Grand Prix-overwinningen maakte Max Verstappen er weer een gedenkwaardig Formule 1-jaar van. Voor wie nog even wil nagenieten, is er het boek ‘F1 2022 Een klasse apart’, dat de Steenwijker F1-journalist Erwin Jaeggi samen met zijn collega Ronald Vording heeft geschreven.

Vorig jaar verscheen van de twee verslaggevers van Motorsport.com het boek ‘Formule Max’, waarin zij de reis beschrijven die Verstappen aflegde naar zijn eerste wereldtitel. In ‘F1 2022 Een klasse apart’ staat de tweede titel van de Limburger uiteraard centraal. ,,We blikken terug op de races die afgelopen jaar zijn verreden en behandelen de voornaamste thema’s van het voorbije seizoen, zoals de problemen bij Mercedes, de terugkeer aan het front van Ferrari en hoe Verstappen en Red Bull het na een moeizame seizoensstart toch weer voor elkaar hebben gekregen’’, zegt Jaeggi. ,,Ook is er een hoofdstuk gewijd aan het Formule 1-debuut van Nyck de Vries, die in Italië kon invallen bij Williams omdat een van de vaste rijders geopereerd moest worden aan een blindedarmontsteking. Nyck deed het zo goed bij zijn invalbeurt dat hij volgend jaar een vast racezitje heeft bij het team van AlphaTauri.’’

300 bladzijden

Ondanks dat het kampioenschap dit jaar een aantal races voor het einde al beslist was, was er volgens Jaeggi zeker geen sprake van een saai seizoen - iets wat trouwens ook op te maken valt uit de dikte van het boek: ruim driehonderd bladzijden. ,,De Formule 1 is in 2022 met een compleet nieuwe auto gaan rijden. Daardoor begonnen alle teams met een schone lei’’, licht Jaeggi toe. ,,Ferrari had aan het begin van het jaar duidelijk de snelste auto. Max viel in de eerste races ook twee keer uit door een probleem met het brandstofsysteem, waardoor hij in het kampioenschap al vroeg op grote achterstand stond. Bovendien bleek de Red Bull aan de zware kant. Max zag het na die eerste wedstrijden somber in, maar Red Bull loste het probleem op, maakte de auto lichter en slaagde erin om hun sterrijder een beter gevoel te geven in de wagen. Ondertussen maakten Charles Leclerc en Ferrari de ene na de andere fout. Max kwam terug in de titelstrijd en werd daarna alsmaar dominanter. Zelfs toen Max in België door een motorstraf als veertiende moest starten, won hij de race nog met ruime voorsprong.’’

Oppermachtig

Verstappen boekte in 2022 zogezegd vijftien overwinningen en verbrak daarmee het oude record van Sebastian Vettel en Michael Schumacher, die beiden eens dertien keer wonnen in één seizoen. Jaeggi: ,,Max was oppermachtig. En doordat de titel op tijd binnen was, kon men bij Red Bull ook al vroeg de focus naar volgend jaar verleggen. De concurrentie kan de borst dus natmaken voor 2023.’’

In de slipstream van Verstappen

In 2022 trok Jaeggi, die sinds 2004 werkzaam is in de Formule 1-journalistiek, opnieuw in de slipstream van Verstappen de wereld over. ,,Ik deel een permanente accreditatie met mijn collega Ronald, wat inhoudt dat we allebei ongeveer de helft van het Formule 1-seizoen doen. Zo nam hij de seizoensopener in Bahrein voor zijn rekening en ging ik daarna naar Saudi-Arabië voor de tweede race’’, vertelt Jaeggi, die overigens niet de fijnste herinneringen bewaart aan zijn bezoek aan Jeddah. ,,Op vrijdag was er een raketaanslag op nog geen twintig kilometer van het circuit. Dat was wel een heftig moment. Een dag later was er nog steeds een donkere rookwolk te zien. De inwoners van Jeddah lagen er zelf overigens totaal niet wakker van. Ach, een klein brandje, niets aan de hand, zei een Uber-chauffeur tegen me. Hoe dan ook, ik was na dat weekend blij om weer terug in Nederland te zijn.’’

Gave dingen

Kort na de race in het Midden-Oosten reisde Jaeggi af naar Florida voor de eerste Grand Prix van Miami. Dit keer mochten zijn vrouw Dania en inmiddels 4-jarige zoontje James mee. ,,We hebben er met zijn drietjes een heerlijke roadtrip van gemaakt en onder andere het Kennedy Space Center, Walt Disney World en de Daytona International Speedway bezocht’’, zegt Jaeggi. ,,En terwijl ik in Miami bij de Grand Prix aan het werk was, zagen Dania en James hoe Nyck de Vries met een Mercedes Formule 1-auto een demonstratie gaf op South Beach. Na afloop is James nog op de foto gegaan met Nyck. Dat zijn natuurlijk wel gave dingen die we dankzij mijn werk toch maar even mooi kunnen meemaken.’’

Op de fiets

In Monaco, Engeland, Frankrijk, België en Zandvoort was Jaeggi eveneens present. ,,Nadat de Dutch Grand Prix vorig jaar met twee derde van het aantal toeschouwers plaatsvond vanwege de coronamaatregelen, werd er dit jaar voor een vol huis gereden. Max begon stroef aan het weekend, maar ging er op het moment suprême met de pole-position vandoor en won net als vorig jaar de race, waarmee het feest weer compleet was. Het was voor mij trouwens ook de eerste keer dat ik elke dag op de fiets naar het circuit ging. We verbleven in Aerdenhout, dus dat was op zich goed te doen en we droegen zo meteen een steentje bij aan het ‘groene’ imago waar de organisatie in Zandvoort voor gaat.’’

Nog aanpoten

Amerika en Mexico waren de laatste wedstrijden waar Jaeggi op locatie verslag van deed. ,,De rijderstitel was binnen, maar van een rustig seizoenseinde was absoluut geen sprake. Zo bracht de autosportbond FIA nog naar buiten dat Red Bull in 2021 te veel geld had uitgegeven, waar natuurlijk veel ophef over ontstond. En later in Brazilië was er veel te doen om een stalorder die Verstappen naast zich neer had gelegd. Hij weigerde zijn teamgenoot Sergio Pérez erlangs te laten toen het team daarom vroeg omdat de Mexicaan nog in gevecht was voor de tweede plek in het kampioenschap. Door al die zaken is het hoofdstuk waarin ik de laatste races behandel iets langer geworden dan ik had voorzien en werd het voor de deadline nog behoorlijk aanpoten, maar het eindresultaat mag er naar mijn eigen bescheiden mening zijn.’’


‘F1 2022 Een klasse apart’ verschijnt op Uitgeverij Volt en ligt vanaf 30 november in de boekhandel.

Nieuws

menu