Eigenaar Henry Joustra van Joustra Stoelverzorgers staat tussen de vele gerenoveerde stoelen in het magazijn.

We werken meer thuis, dus is meubilair belangrijker geworden. Joustra Stoelverzorgers in Steenwijk renoveert stoelen voor onder meer Van der Valk en KPN en profiteert van thuiswerkers

Eigenaar Henry Joustra van Joustra Stoelverzorgers staat tussen de vele gerenoveerde stoelen in het magazijn. Foto: Martijn Bijzitter

In de nieuwe rubriek ‘Made in...’ laten we zien wat bedrijven in onze regio allemaal maken en vertellen we het verhaal achter die producten en ondernemingen.

Onder meer Van der Valk, KPN en ANWB laten stoelen renoveren door Joustra Stoelverzorgers in Steenwijk. En hoewel de klantenkring en het ambacht bijzonder genoeg zijn, is het sociaal ondernemerschap het meest opvallende kenmerk van het bedrijf. Ongeveer twee derde van het personeel heeft een zogeheten afstand tot de arbeidsmarkt. Eigenaar Henry Joustra heeft niet zoveel met dat soort termen. „Iedereen kan iets en verdient een kans op de arbeidsmarkt.”

Joustra was ooit vertegenwoordiger bij een stoffeerder in Ermelo. „Daar werken mensen met een visuele beperking. Toen ik na acht jaar voor mezelf begon vanuit huis in Steenwijk, vond ik het vanzelfsprekend om het stofferen uit te besteden aan Reestmond, de sociale werkvoorziening in Meppel. Na een jaar was ik hun grootste opdrachtgever en nam ik de achttien medewerkers over. Ik huurde een ruimte in het pand van Reestmond, maar dat werd plotseling verkocht door de gemeente. De verplichte verhuizing op stel en sprong was een flinke investering; ik moest een aantal werknemers ontslaan. Dat was een zware periode. Inmiddels ben ik heel gelukkig met onze locatie in Steenwijk en we zijn bijna weer op de sterkte van destijds. Ik heb ook de stoffeerderij in Ermelo overgenomen.”

Opnieuw bekleden

Corona zorgt voor extra groei. Er wordt massaal thuisgewerkt, waardoor goed meubilair belangrijker is geworden. Hergebruik sluit bovendien aan bij de toegenomen belangstelling voor duurzaamheid. „Bedrijven hebben vaak kwalitatief goed meubilair dat voorheen werd weggegooid als de stof versleten was”, zegt Joustra. „Maar een goede stoel is het waard om opnieuw te laten bekleden en daar kiest men nu vaker voor.”

De medewerkers van Joustra hebben een vaste taak. „Daardoor worden ze beter en dat leidt tot meer werkplezier. Het is soms even zoeken naar de juiste werkplek, maar we leiden iedereen zelf op. Als het echt niet lukt vinden we het moeilijk om afscheid te nemen, maar we worden daar wel beter in. Via onze connecties wordt soms een andere werkgever gevonden.”

Henry Joustra kan zich best voorstellen dat werkgevers er tegenop zien om medewerkers aan te nemen die extra aandacht nodig hebben. „Het levert best eens frustraties op, maar dat komt doordat de overheid deze werknemers in vier groepen heeft verdeeld, wat het onnodig ingewikkeld maakt. Maar ik kan het werk op de vloer overlaten aan anderen. Dat geeft mij tijd om bijvoorbeeld met UWV gesprekken te voeren en dan blijkt er best veel mogelijk te zijn. En we hebben een HRM-medewerker die alle regels kent. De frustratie weegt niet op tegen de voldoening. Ik heb zelf best lang gezocht naar mijn ideale baan en ik gun anderen ook plezier in hun werk.”