Audiotours brengen verleden van de Kop van Overijssel naar het nu, maar laten ook de kracht van het gebied zien: 'Je kunt hier rustig drie of vier dagen verblijven'

Als je ergens succes mee boekt, dan wil je dat succes vaak een vervolg geven. Zo is de reeks audiotours ‘Verhalen uit de Kop’ ontstaan. Het nieuwe initiatief laat bovendien zien dat toeristen best meerdere dagen in de Kop van Overijssel kunnen verblijven, zonder alleen Giethoorn of Steenwijk te zien. „Dit is het begin van meer zelfbewustzijn, meer trots.”

Tijdens de presentatie werden de personages van toen tot leven geroepen.

Tijdens de presentatie werden de personages van toen tot leven geroepen. Foto: Wilbert Bijzitter


Maandagmiddag. Een lekker zonnetje, af en toe wat voorbijtrekkende wolken. Gemoedelijk sfeertje. Er wordt gelachen. Tijd voor een drankje, een bitterballetje. Het kan en mag weer. We kunnen weer bij elkaar komen. De lancering van ’Verhalen uit de Kop’ is maandagmiddag dan ook goed bezocht, het achterterras van Brasserie De Witte Hoeve in Giethoorn zit vol.

Idee geboren in Willemsoord

Publiekshistoricus Martin van der Linde loopt met een brede glimlach rond. Hij is samen met vijf ondernemers uit de Kop van Overijssel medeverantwoordelijk voor het initiatief. De aanleiding is een idee van ondernemer Arjan Stroeve. In 2018 werd de audiotour ‘Op Paupervisite, langs het kolonieverleden van Willemsoord’ samen met Van der Linde uitgebracht. Dat heeft telkens naar meer gesmaakt. Stroeve heeft samen met Arie Willem Vermeij de ondernemers uit het gebied bij elkaar gezocht. En nu is het zover: Giethoorn, Vollenhove, Steenwijk, De Eese en Willemsoord hebben nu allemaal zo’n tour.

„De koppeling erfgoed en toerisme past heel goed bij wat we bij de IJsselacademie graag doen”, vertelt Van der Linde, die als historicus werkzaam is bij die academie. „We krijgen hiermee de regionale geschiedenis op een laagdrempelige manier bij een groot publiek. Een audiotour is daar een heel mooi middel voor.” Het is geen klassieke tour, maar echt een hoorspel per locatie geworden. De hoofdpersoon neemt de luisteraar mee langs allerlei locaties in de verschillende plaatsen.

Per locatie is een verhaallijn ontwikkeld, waarbij dialogen zijn geschreven, die vervolgens zijn ingesproken door stemacteurs. Zo neemt in Giethoorn cafébaas Geursen (personage uit Fanfare) een toerist mee langs zijn (vaar)route door het dorp om openstaande schulden in zijn café te innen. Onderweg komen ze allerlei historische personage uit Giethoorn tegen waar ze een gesprekje mee aanknopen. De gebruiker van de audiotour hoort op die manier over allerlei onderwerpen uit het verleden van Giethoorn. Elke locatie heeft zo dus z’n eigen verhaal.

Samenwerking en toerisme

Harold Viscaal van Stichting Weerribben-Wieden is trots op het initiatief, dat is geboren in het gebied zelf. „Het is een manier om het erfgoed, dat zo wijdverspreid ligt, ook zichtbaar te maken. Dit levert toeristisch aanbod op, en zet de prachtige iconen van dit gebied op de kaart. Bovendien is er een samenwerking tussen vijf verschillende plaatsen. Dat is ook niet vanzelfsprekend. Wat ons betreft is Verhalen in de Kop het begin een steeds sterkere samenwerking tussen ondernemers in dit gebied. Het is het begin van meer zelfbewustzijn, meer trots.”

De tours bieden niet alleen vermaak, je kunt ze ook zien in een groter plaatje. De wethouder van toerisme, Bram Harmsma, juicht het initiatief dan ook toe. „Want dit nodigt uit tot meer. De gemeente heeft dit niet geïnitieerd, verschillende ondernemers geloven gezamenlijk in de kracht van het gebied. We willen graag een meerdaags verblijf voor toeristen hier stimuleren. Breng je al het moois bij elkaar, dan kun je rustig drie of vier dagen hier vertoeven, zonder alleen Giethoorn of Steenwijk te zien.”

Meer is te zien op www.verhalenuitdekop.nl