Het corso in Sint Jansklooster komt echt tot zijn recht bij de avondrondgang als de verlichting aan is

Mischa Weijs van After Nero's werkt aan het belichtingsplan van de wagen. Foto: Aangeleverde foto

Om het bloemencorso in Sint Jansklooster goed tot zijn recht te laten komen hebben de wagenbouwers van Corso Klooster verlichtingsplannen gemaakt. Dat levert een feeërieke sfeer op wanneer op 19 augustus het grootste verlichte bloemencorso ter wereld ’s avonds door de straten trekt.

Mischa Weijs van de corsogroep After Nero’s is onderdeel van de belichtingsploeg van de groep. Het plan voor de verlichting van de wagen wordt met de hele groep gemaakt. „Tijdens het nazitten hebben wij het erover met elkaar. Dan komen er altijd leuke, nieuwe en mooie ideeën uit. Ik vind dat ook mooi aan deze groep. We bepalen heel veel met elkaar en iedereen krijgt de kans er wat over te zeggen”, vertelt hij. Sommige bouwgroepen hebben mensen die zich alleen met de belichting bezig houden, maar bij After Nero’s niet. „Die ruimte is er niet. Iedereen bouwt in de eerste plaats de wagen. Daarna gaan we ons bezighouden met iets als belichting.”

Afhankelijk van het ontwerp

Wat er mogelijk is op het gebied van belichting is afhankelijk van het ontwerp van de wagen. Het ene ontwerp leent zich beter voor speciale effecten dan het andere. Weijs noemt een aantal voorbeelden van wagens uit voorgaande jaren. „Met ‘Handelsgeest’ konden we leuke details erin verwerken. De lantaarnpaal op de wagen gaf licht en iedere figurant kreeg een eigen kleine lantaarn. Op de wagen ‘Fans’ hadden we grote televisieschermen als telefoons en dat is ook iets wat net even specialer is. Bij ‘Typisch’ lagen bijzondere ideeën minder voor de hand.”

Grootsheid

Andere grote corso’s als Zundert en Lichtenvoorde hebben geen avondcorso en maken dus ook geen gebruik van verlichting op de wagens. Mischa Weijs is blij dat Corso Klooster dit wel heeft, want hij vindt het echt een meerwaarde. “Ik vind de foto’s van het avondcorso altijd het mooist. De grootsheid is dan pas écht goed te zien. Het springt er gewoon uit. Met name de foto’s vanaf de hoofdtribune! Dan zie je al die mensen langs de kant en dan zo’n lichtbonk. Ja, dat is gewoon echt wel gaaf. Ik denk dat dat die betovering geeft of kan geven.”

Belichtingsplan

De meeste groepen maken gebruik van gewone spots en LED-spots, maar ook grote bouwlampen komen er soms aan te pas. Af en toe leent een ontwerp zich voor een special effect. Dat wordt bepaald in het belichtingsplan. Dit wordt ontworpen op de maquette van de wagen. Daarbij speelt het vooraanzicht een belangrijke rol. Het is het eerste wat mensen zien. Het bepalen van de richting is ook belangrijk om te voorkomen dat er slagschaduw ontstaat. „Het kan zo zijn dat bij het belichten van het een, je juist het ander donkerder maakt en dat wil je niet als je de hele wagen goed wilt belichten.”

De verlichting van de wagen, maar ook de muziek, komt allemaal op een makkelijk te bereiken plaats. “Hier komen dan meerdere dingen samen zoals de muziek en de verschillende stekkers van de verlichting. Dit is ook de plek waar je alles op de verschillende groepen van de stroomvoorziening verdeelt”, licht Weijs toe.

Spijkers en elektriciteitsdraadjes

Het gebeurt bij iedere corsogroep en tegenhouden lukt bijna niet: tijdens het bloemenprikken gaat er een elektriciteitsdraadje van de verlichting kapot door een spijker. „Ja, dat kan je niet voor zijn”, erkent Mischa. “Het zijn vaak de spotjes die bedoeld zijn voor de details. De belangrijkste lampen werken volgens stekker en die zitten binnen, in de constructie, dus die kunnen niet geraakt worden.”

Een van de prijzen die de corsogroepen kunnen winnen is voor de wagen met de beste belichting.

Nieuws

menu