Indrukwekkende 'operatie': nieuw brugdeel voor ijzeren brug Witte Paarden

ProRail en Dura Vermeer lieten in de nacht van maandag op dinsdag een mooi staaltje sterk werk zien door de verkeersbrug in de buurtschap Witte Paarden in één deel op zijn plek te hijsen.

De verkeersbrug in Witte Paarden werd in één deel op zijn plek gehesen.

De verkeersbrug in Witte Paarden werd in één deel op zijn plek gehesen. foto: ProRail

De nieuwe brug werd met veel precisie en met een hele kleine speling van net 4mm op de betondragers geplaatst. Nu kan het afwerken verder afgemaakt worden.



In de nacht van maandag op dinsdag stond een gigantische kraan klaar om de wegen over het spoor weer met elkaar te verbinden. In maart werd de oude brug in delen verwijderd en op dit moment ligt de nieuwe brug dus alweer op zijn plek.

Gewicht van ongeveer 70 ton

De brug is ongeveer 24 meter lang, heeft een breedte van 6 meter en een gewicht van ongeveer 70 ton. Als het goed is kan de IJzeren Brug straks toch wel weer 100 jaar mee. Eind juli kan al het verkeer weer gebruik maken van de brug.

Grondconstructie met betonnen wanden

Dura Vermeer tekende voor het ontwerp van deze bijzondere brug: hij is opgebouwd uit een gewapende grondconstructie met betonnen wanden. Het brugdek is gemaakt van hergebruikte stalen balken en het rijdek van composiet. De brug is hiermee circulair en toekomstbestendig gebouwd. De nieuwe brug kent geen beperking meer in doorrijhoogte of belasting.

Duurzaam

Martin de Veth bouwmanager bij ProRail: „Ik ben er trots op dat we een mooi, duurzaam ontwerp in een korte tijd realiseren met daarbij minimale hinder voor de reizigers en omwonenden.”

Hoger

In de oude situatie was de bovenleiding van de spoorbaan aan het brugdek bevestigd. Nu loopt de bovenleiding vrij onder het brugdek door. Hierdoor ligt het nieuwe brugdek nu hoger. De kruisingen komen daardoor ook iets hoger te liggen.

De bouw van de nieuwe spoorbrug heeft geen gevolgen voor het treinverkeer. Martin de Veth: „Er is helaas wel wat hinder voor omwonenden, maar ook dat is bijna klaar. De route is dicht tot eind juli. Tot die tijd zijn er omleidingsroutes. Als alles volgens plan verloopt kan de nieuwe brug open aan het eind van de zomer.”


De vervanging van deze brug was noodzakelijk om het zware verkeer en landbouwverkeer ongehinderd doorgang te verlenen.