Leerlingen OBS De Slinge verdiepen zich in de geheimen van robotica; wethouder Jongman speciale gast bij Nationale Lego Competitie

Dit jaar stond de Nationale Lego Competitie in het teken van Cargo. Wethouder Trijn Jongman nam een kijkje op OBS de Slinge in Oldemarkt. Ze was zeer geïnteresseerd in de gebouwde sorteercentra. Foto: Wilbert Bijzitter
De leerlingen zijn in oktober begonnen met hun deelname aan de Nationale Lego Competitie. Ze hebben voor hun deelname sponsorgeld ontvangen van hun hoofdsponsor Albert Koning (de opa van leerling Pieter Koning), beiden echte Lego liefhebbers.
Een landelijke afronding van de competitie was dit jaar niet mogelijk Daarom werd besloten om aan de ruim 100 leerlingen van OBS de Slinge een demonstratie met presentatie te geven. Hierbij werd wethouder Jongman uitgenodigd om mee te kijken. Dit jaar stond de Nationale Lego Competitie in het teken van Cargo. Iedere week kwam er een ander onderwerp van Cargo aan de orde. Streepjescodes, QR codes, vakkenvullers, vrachtwagenbestuurders, hoe een sorteercentrum werkt en wat daarbij allemaal komt kijken.
Eigen sorteercentrum bouwen
In samenwerking met het Kennislab, dat als doel heeft de techniek onder jonge kinderen (basisschool leeftijd) te bevorderen, werd het hele leerplan van de Lego Competitie gevolgd. Als klap op de vuurpijl heeft iedere deelnemer een eigen sorteercentrum gebouwd. Dit is een stellage die pakjes op kleur kan sorteren. Dit kan door middel van bijvoorbeeld een ingebouwde bewegingssensor of een joystick. Alles wordt aangestuurd door een programma met programmeertaal met behulp van pictogrammen. Hierbij worden alle motoren elektrisch en door de programmeertaal aangestuurd.
Stimuleren van de ontwikkeling van technische vaardigheden
Zo leren kinderen die een voorkeur techniek hebben al op jonge leeftijd hun kwaliteiten in te zetten. En zo met het oog op het tekort welke in de technische beroepen dreigt te ontstaan kan deze ontwikkeling niet vroeg genoeg beginnen. Het Kennislab zet zich in om kinderen te enthousiasmeren voor technische vaardigheden, maar ook om het stimuleren van de ontwikkeling hiervan.